"Picnic breekt in hoog tempo door naar het grote publiek. Vorige maand deed 1 procent van de huishoudens al minimaal één keer boodschappen bij de onlinesupermarkt," meldt Distrifood op basis van cijfers van marktonderzoeker GfK. Over heel 2017 deed 1,7% van de Nederlandse huishoudens al wel eens online de boodschappen bij Picnic, en 81% zelfs vaker dan eenmaal.

Daarmee ligt het percentage klanten dat een tweede keer bestelt aanmerkelijk hoger dan bij Albert Heijn (57%) en Jumbo (58%), zegt research director Joop Holla. "Wel ligt het gemiddelde bestelbedrag bij Picnic veel lager [vorige maand: €38,89, red.] dan bij andere online partijen. Het branchegemiddelde is ongeveer €75."

Holla schrijft de snelle groei - begin vorig jaar bereikte Picnic nog maar 0,2% van de huishoudens - toe aan de uitbreiding van het werkgebied van de online super. Daar zegt Picnic zelf het volgende over: "Een jaar geleden bezorgden we met 80 autootjes boodschappen in 6 steden. Inmiddels rijden er 352 autootjes rond. Onze 608 Runners komen al in 30 plaatsen. In totaal hebben onze klanten 18,1 miljoen kilo boodschappen gratis thuis laten bezorgen. Dat zijn precies 38.511 Fiat 500's....wat gelijk staat aan 1.603.688.000.000 pingpongballetjes! In 2017 hebben onze elektrische autootjes 1.347.378 km aan ritjes naar de supermarkt bespaard. Dat is ruim 33 keer de wereld rond." Met mijn 6 bezorgingen blijk ik in mijn buurt tot de achterhoede te behoren, op plaats 48. De koploper uit mijn buurt liet maar liefst 181 keer Picnic langskomen, "en hield zo 121 uur over om lekker te ontspannen en leuke dingen te doen."

GfK constateert verder dat het totale marktaandeel van online binnen de supermarktomzet blijft stijgen en in het derde kwartaal uitkwam op 3,2%. Holla: "Het is wel zo dat de groei volledig afkomstig is uit de Randstad. Daar ligt het marktaandeel van online al boven de 5 procent. In de rest van Nederland groeit het niet."
Dit artikel afdrukken