Online super Picnic kwam vorig jaar 6 keer bij mij aan de deur, spaarde mij het gewicht van 8 stoeptegels aan zelf boodschappen sjouwen en liet me 12 mm aan regen ontlopen. Dat vertelt Picnic me in een vrolijkstemmend, persoonlijk, mailbericht. Daaruit valt ook af te leiden dat het de bestelsuper-zonder-winkels in ons wijkje al heel wat klanten heeft. Randstadbewoners vooral.
"Picnic breekt in hoog tempo door naar het grote publiek. Vorige maand deed 1 procent van de huishoudens al minimaal één keer boodschappen bij de onlinesupermarkt," meldt Distrifood op basis van cijfers van marktonderzoeker GfK. Over heel 2017 deed 1,7% van de Nederlandse huishoudens al wel eens online de boodschappen bij Picnic, en 81% zelfs vaker dan eenmaal.
Daarmee ligt het percentage klanten dat een tweede keer bestelt aanmerkelijk hoger dan bij Albert Heijn (57%) en Jumbo (58%), zegt research director Joop Holla. "Wel ligt het gemiddelde bestelbedrag bij Picnic veel lager [vorige maand: €38,89, red.] dan bij andere online partijen. Het branchegemiddelde is ongeveer €75."
Holla schrijft de snelle groei - begin vorig jaar bereikte Picnic nog maar 0,2% van de huishoudens - toe aan de uitbreiding van het werkgebied van de online super. Daar zegt Picnic zelf het volgende over: "Een jaar geleden bezorgden we met 80 autootjes boodschappen in 6 steden. Inmiddels rijden er 352 autootjes rond. Onze 608 Runners komen al in 30 plaatsen. In totaal hebben onze klanten 18,1 miljoen kilo boodschappen gratis thuis laten bezorgen. Dat zijn precies 38.511 Fiat 500's....wat gelijk staat aan 1.603.688.000.000 pingpongballetjes! In 2017 hebben onze elektrische autootjes 1.347.378 km aan ritjes naar de supermarkt bespaard. Dat is ruim 33 keer de wereld rond." Met mijn 6 bezorgingen blijk ik in mijn buurt tot de achterhoede te behoren, op plaats 48. De koploper uit mijn buurt liet maar liefst 181 keer Picnic langskomen, "en hield zo 121 uur over om lekker te ontspannen en leuke dingen te doen."
GfK constateert verder dat het totale marktaandeel van online binnen de supermarktomzet blijft stijgen en in het derde kwartaal uitkwam op 3,2%. Holla: "Het is wel zo dat de groei volledig afkomstig is uit de Randstad. Daar ligt het marktaandeel van online al boven de 5 procent. In de rest van Nederland groeit het niet."
Dit artikel afdrukken
Daarmee ligt het percentage klanten dat een tweede keer bestelt aanmerkelijk hoger dan bij Albert Heijn (57%) en Jumbo (58%), zegt research director Joop Holla. "Wel ligt het gemiddelde bestelbedrag bij Picnic veel lager [vorige maand: €38,89, red.] dan bij andere online partijen. Het branchegemiddelde is ongeveer €75."
Holla schrijft de snelle groei - begin vorig jaar bereikte Picnic nog maar 0,2% van de huishoudens - toe aan de uitbreiding van het werkgebied van de online super. Daar zegt Picnic zelf het volgende over: "Een jaar geleden bezorgden we met 80 autootjes boodschappen in 6 steden. Inmiddels rijden er 352 autootjes rond. Onze 608 Runners komen al in 30 plaatsen. In totaal hebben onze klanten 18,1 miljoen kilo boodschappen gratis thuis laten bezorgen. Dat zijn precies 38.511 Fiat 500's....wat gelijk staat aan 1.603.688.000.000 pingpongballetjes! In 2017 hebben onze elektrische autootjes 1.347.378 km aan ritjes naar de supermarkt bespaard. Dat is ruim 33 keer de wereld rond." Met mijn 6 bezorgingen blijk ik in mijn buurt tot de achterhoede te behoren, op plaats 48. De koploper uit mijn buurt liet maar liefst 181 keer Picnic langskomen, "en hield zo 121 uur over om lekker te ontspannen en leuke dingen te doen."
GfK constateert verder dat het totale marktaandeel van online binnen de supermarktomzet blijft stijgen en in het derde kwartaal uitkwam op 3,2%. Holla: "Het is wel zo dat de groei volledig afkomstig is uit de Randstad. Daar ligt het marktaandeel van online al boven de 5 procent. In de rest van Nederland groeit het niet."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Volgens medeoprichter Michiel Muller is Picnic in 2020 winstgevend. Dat voorspelt hij in de Volkskrant. "In 2017 was de omzet zo'n 100 miljoen euro, zeven keer zoveel als in het eerste jaar. Voor 2018 voorspelt Muller 300 miljoen. Een schijntje op de totale jaaromzet van de supermarktbranche, ruim 35 miljard euro, maar de groei is enorm."
De Volkskrant looft het 'melkboermodel' waarmee Picnic de 'vastgeroeste' supermarktbranche op zijn kop zet: "fileer de werking van een oude branche, verzin een efficiëntere manier om haar producten zelf aan te bieden, werk het proces tot in de puntjes en met de nieuwste technologie uit." De volgende stap: "creëer reuring en sympathie vanuit je positie als underdog. [..] Picnic mikt nu duidelijk op een gemeenschapsgevoel met zijn klanten: tutoyeren, grapjes, presentjes bij je bestelling."
Het interview onthult nog een saillant detail: "Michiels broer Frans Muller is vice-bestuursvoorzitter van Ahold Delhaize, eigenaar van de ruim duizend Albert Heijn-filialen en zo'n 5.500 andere winkels. Het soort bedrijf waar Michiel Muller graag tegenaan schopt."
Net nu de SRV wagen is verdwenen. Gaat het nu wel lukken of is het een hype met een oneerlijk verdienmodel?