Picnic biedt haar klanten de mogelijkheid om de ‘groenste route’ te kiezen. De bezorgsuper test dit deze week uit bij zo’n 66.000 klanten in de regio’s Amsterdam, Den Haag Ypenburg, Rijswijk, Dordrecht en Gouda.

Bij het selecteren van een bezorgmoment, krijgen de klanten bij één bezorgmoment de melding ‘groenste keuze voor jouw buurt’ te zien. Om ritten duurzamer te laten worden zoekt Picnic naar manieren om elk gaatje in onze elektrische bezorgwagens te vullen, zegt Picnic-analist Frederik Collot D’Escury tegen Distrifood. “Lucht vervoeren is zonde”. Algoritmes berekenen de meest efficiënte plek voor een geplaatste order. “Daarop is die groene keuze gebaseerd. Door meer bezorgingen met dezelfde logistieke stappen – en milieukosten – te kunnen doen, wordt elke individuele bezorging milieuvriendelijker. Vandaar de ‘groenste keuze’.” Volgende week evalueert Picnic de test.

Ondertussen bouwt Picnic zijn capaciteit in rap tempo uit. Alleen deze maand kwamen verschillende berichten naar buiten over nieuwe distributiecentra. Vorige week maakte de websuper bekend een tweede geautomatiseerd distributiecentrum (dc) te gaan bouwen in Ridderkerk. Hiermee kunnen ze onder meer ook Zeeland gaan bedienen. Over enkele maanden opent het eerste robot dc in Utrecht met eigen ontworpen machines. Ook opende het 2 weken geleden in Zaandam een nieuw distributiecentrum. Het dc in Diemen bleek niet meer genoeg voor Amsterdam en omgeving. In Duitsland breidt de e-commerce super uit met een vierde fulfilment center.

Distrifood - Picnic laat klant ?groenste route? kiezen - Distrifood
  • Deel
Druk af