Online supermarkt Picnic heeft de 'Beste Start-Up Award 2016' van ABN Amro in de wacht gesleept. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan het beste nieuwe initiatief op retailgebied. De uitreiking vond plaats tijdens het 'What's Next'-seminar van ABN AMRO in Rotterdam, ten overstaan van 500 retailers.

Picnic werkte 3 jaar aan zijn vernieuwende concept. De online supermarkt kenmerkt zich door een nieuwe distributiemethode, waarbij de eigen bezorgdienst 'als een bus' vaste routes door de wijk rijdt. Doordat Picnic geen eigen winkels heeft, zonder tussenschakels werkt, vaste bezorgroutes en een eigen wagenpark heeft, zijn de kosten laag en kan de online super gratis bezorgen. Dankzij de app en vaste routes weten klanten precies wanneer er bezorgd wordt.

Michael Muller, mede-oprichter van Picnic is trots op de waardering door vakgenoten. "Om door hen uitgeroepen te worden als de beste start-up van het jaar, is heel bijzonder. Zij kennen de markt en zijn daardoor extra kritisch. Dat geeft ons extra vertrouwen voor de toekomst.” Hij liet bij de prijsuitreiking weten dat Picnic een groot succes is. De huidige omzet is "vijf keer hoger dan we hadden verwacht" en bestaat voor meer dan 50% uit vers. "ons versaandeel ligt hoger dan de supermarkten", zei Muller. "Het betekent dat consumenten vertrouwen hebben in wat wij doen en het betekent ook dat wij als een volwaardig alternatief voor de fysieke supermarkt worden gezien."

Inmiddels doet 10% van de Amersfoortse huishoudens zijn boodschappen bij Picnic. Voor de bezorgdienst rijden 30 wagentjes rond, een forse uitbreiding sinds Picnic vorig jaar met 4 wagentjes begon. Muller meldde dat Picnic zijn bezorggebied nog voor de zomer gaat uitbreiden naar Apeldoorn, Almere en Utrecht.
Distrifood - Picnic naar Apeldoorn, Almere en Utrecht - Distrifood
Reageer
  • Deel
Druk af