Frisdrank- en snackfabrikant PepsiCo stoot zijn sapdivisie af. Het bedrijf wil focussen op 'gezondere en caloriearme producten', schrijft RetailDetail.
Dat betekent dat onder meer het fruitsapmerk Tropicana en smoothiemerk Naked in handen komen van een nieuwe joint-venture, waarin het Franse PAI Partners voor $2,8 miljard een aandeel van 61% neemt. PAI Partners is een grote investeerder in de voedingsindustrie en retail.
Voor PepsiCo, dat zowel dranken als snacks produceert, is de verse vruchtensappen-tak een blok aan het been. Door de complexe (en duurdere) logistiek ligt de winstgevendheid onder de andere producten van de groep. Bovendien vlakt de omzetgroei van sappen al jarenlang af doordat consumenten fruitsappen vanwege hun suikergehalte niet meer zo gezond vinden.
PAI Partners ziet juist volop mogelijkheden in het verse sappensegment. Tijdens de coronapandemie nam de vraag naar vers sap toe. De koelschappen in de supermarkten maar ook bij afhaaltentjes puilen uit van de sapjes, aldus FranceInfo.
De verslogistiek is PAI Partners niet vreemd. Zo is de investeerder sinds eind vorig jaar ook meerderheidsaandeelhouder in de Franse versmarktketen Grand Frais. PAI Partners ziet mogelijkheden om meer waarde dan Pepsi uit de verse sappen te halen in combinatie met zijn andere investeringen. In handen van PAI zal Tropicana ook via andere kanalen worden aangeboden, zoals kleinere retailformules en out-of-home.
Dat betekent dat onder meer het fruitsapmerk Tropicana en smoothiemerk Naked in handen komen van een nieuwe joint-venture, waarin het Franse PAI Partners voor $2,8 miljard een aandeel van 61% neemt. PAI Partners is een grote investeerder in de voedingsindustrie en retail.
Voor PepsiCo, dat zowel dranken als snacks produceert, is de verse vruchtensappen-tak een blok aan het been. Door de complexe (en duurdere) logistiek ligt de winstgevendheid onder de andere producten van de groep. Bovendien vlakt de omzetgroei van sappen al jarenlang af doordat consumenten fruitsappen vanwege hun suikergehalte niet meer zo gezond vinden.
PAI Partners ziet juist volop mogelijkheden in het verse sappensegment. Tijdens de coronapandemie nam de vraag naar vers sap toe. De koelschappen in de supermarkten maar ook bij afhaaltentjes puilen uit van de sapjes, aldus FranceInfo.
De verslogistiek is PAI Partners niet vreemd. Zo is de investeerder sinds eind vorig jaar ook meerderheidsaandeelhouder in de Franse versmarktketen Grand Frais. PAI Partners ziet mogelijkheden om meer waarde dan Pepsi uit de verse sappen te halen in combinatie met zijn andere investeringen. In handen van PAI zal Tropicana ook via andere kanalen worden aangeboden, zoals kleinere retailformules en out-of-home.
En natuurlijk is 'verse' sap vaak het lekkerste. Of het altijd gezónder is dan gesteriliseerde?
Een smoothie van vruchtenmix bij het ontbijt een aanrader!
Binnenkort weer op bramenpluk voor het meest Goddelijke sap (en de pulp als saus in de yoghurt). Het restant in suikervrije jam. Gratis en ten koste van wat schrammen ;)
Cesar e.a. (2010) concluderen, dat fabrieksmatig geproduceerd sinaasappelsap het slechte LDL cholesterol met ruim 20% kan verminderen, en aderverkalking helpt verminderen. Toch geldt volgens hun ook voor dit sap dat de kans op diabetes toeneemt. Daar staan weer andere onderzoeken tegenover die dit diabetes-effect niet vinden. Dus?
Rendeiro e.a 2017 laten voor het eerst zien dat sinaasappelsap bij een medium/hoog vetrijke maaltijd de tijdelijke verzwakking van de bloedvaten daardoor sterk tegengaat. Deze tijdelijke verzwakking is een belangrijke factor bij het ontstaan van hart- en vaatziekten bij risicogroepen.
Bij sinaasappelsap met extra toegevoegde flavonolen was het positieve effect het sterkste.
Het allerbeste sap is (rode, blauwe, paarse, oranje) BESSEN sap (niet die 'nectar') - de krachtigste energiedrank die er is..
Er zit maar weinig suiker in, en héél veel geneeskrachtige flavonolen. Klein flesje genoeg voor de dagelijkse ORAC.
En granaatappelsap? (100% te verkrijgen bij sommige Turkse zaken... in bijv 'Healthy People' vormt waardeloos appelsap de hoofdmoot - druivensap en perensap ook geen aanrader)
Tomatensap is meen ik ook een sap.... superdrink.
Bij Tropicana vind ik de bloedsinaasappelsap erg lekker.
Dank Jan Peter #7. Het blijft me fascineren: merkexploitanten die zelf geen merken bouwen of
- zoals in dit geval geval - kunnen onderhouden.
#5 Wouter, "Maar vruchtensap vers (zeker als blend met groentesap) past prima in een gezond voedingspatroon."
Vraag ik mij af. Een glas van vijf geperste sinaasappels sla je in één keer achterover, gevolg een hoge suikerpiek, daarentegen eet je niet zo makkelijk vijf sinaasappels weg, zeker niet in datzelfde tempo. Als blend weet ik niet hoe het zit.
Pepsi is altijd tweede geweest. De goedkope versie van Coca Cola. De andere grote merken, Lays, Quaker, Lipton zijn de laatste 20 jaar overgenomen en waren al gesetteld. Het lijkt of ze het 'merken maken' niet zo in de vingers hebben.
Het al of niet merkportfolio zijn, heeft daar niet zo veel mee te maken.