Frisdrank- en snackfabrikant PepsiCo stoot zijn sapdivisie af. Het bedrijf wil focussen op 'gezondere en caloriearme producten', schrijft RetailDetail.

Dat betekent dat onder meer het fruitsapmerk Tropicana en smoothiemerk Naked in handen komen van een nieuwe joint-venture, waarin het Franse PAI Partners voor $2,8 miljard een aandeel van 61% neemt. PAI Partners is een grote investeerder in de voedingsindustrie en retail.

Voor PepsiCo, dat zowel dranken als snacks produceert, is de verse vruchtensappen-tak een blok aan het been. Door de complexe (en duurdere) logistiek ligt de winstgevendheid onder de andere producten van de groep. Bovendien vlakt de omzetgroei van sappen al jarenlang af doordat consumenten fruitsappen vanwege hun suikergehalte niet meer zo gezond vinden.

PAI Partners ziet juist volop mogelijkheden in het verse sappensegment. Tijdens de coronapandemie nam de vraag naar vers sap toe. De koelschappen in de supermarkten maar ook bij afhaaltentjes puilen uit van de sapjes, aldus FranceInfo.

De verslogistiek is PAI Partners niet vreemd. Zo is de investeerder sinds eind vorig jaar ook meerderheidsaandeelhouder in de Franse versmarktketen Grand Frais. PAI Partners ziet mogelijkheden om meer waarde dan Pepsi uit de verse sappen te halen in combinatie met zijn andere investeringen. In handen van PAI zal Tropicana ook via andere kanalen worden aangeboden, zoals kleinere retailformules en out-of-home.
  • Deel
Druk af