Recent ontdekten artsen dat het aantal gevallen van tuberculose bij kinderen minstens 2 keer zo hoog is als ze dachten. Dit komt doordat kinderen niet altijd het kenmerkende kuchje hebben dat meestal met de ziekte gepaard gaat. De WHO schat dat jaarlijks 1 miljoen nieuwe kinderen de ziekte oplopen.

Volgens hoogleraar Richard Chaisson - geschoold in medicijnen, epidemiologie en internationale volksgezondheid - is het behandelen van kinderen met tuberculose “een nachtmerrie”. De medicijnen zijn gericht op volwassenen. Voor kinderen zijn ze vaak moeilijk door te slikken en vies.
PepsiCo een bedrijf is dat suiker aan kinderen verkoopt en mensen dik maakt. Toch was de keus tussen politiek correct handelen en iets doen dat helpt levens te redden snel gemaakt
Doktoren adviseren ouders om de pillen te verkruimelen en door voedsel zoals appelmoes, pindakaas of ijs te mengen om de smaak te verdoezelen. Om de behandeling van tuberculose bij kinderen makkelijke te maken, presenteerde de TB Alliance, UNITAID, de WHO en Unicef vorig jaar een naar fruit smakend, oplosbaar tabletje dat 3 van de medicijnen bevat die tuberculose bestrijden. Het kostte 6 jaar en $16 miljoen om dit medicijn op de markt te brengen.

Samenwerking
Donderdag 27 oktober maakte de TB Alliance bekend een samenwerking met PepsiCo aan te gaan om een einde te maken aan de vieze smaak van tuberculosemedicatie. PepsiCo heeft veel ervaring op het gebied van smaak, zoals het verminderen van toegevoegd suiker, zout, en verzadigd vet terwijl de kwaliteit en smaak gelijk blijven. Met deze expertise hoopt het voedingsmiddelenbedrijf een samenstelling te ontdekken die het makkelijker maakt om de medicijnen aan kinderen te geven. PepsiCo doet dit vrijwillig en doneert tijd, expertise en intellectueel eigendom aan de strijd tegen Tuberculose. De TB Alliance mag de resultaten straks gratis gebruiken.

Politiek (in)correct
Mel Spiegelman, directeur van de TB Alliance, geeft toe dat sommige medewerkers aan de orde stelden dat PepsiCo een bedrijf is dat suiker aan kinderen verkoopt en mensen dik maakt. Voor hem was de keus tussen politiek correct handelen en iets doen dat helpt levens te redden echter snel gemaakt.
Dit artikel afdrukken