Frisdranken- en snackfabrikant PepsiCo verhoogt, na een uitstekend derde kwartaal, zijn winstverwachting voor het hele jaar. In plaats van 8%, verwacht het bedrijf nu een winststijging van 9% per aandeel. De sterke dollar de winst nog 4 procentpunten omhoog stuwen.

Gecombineerde verkoop blijkt succesvol
De groter dan verwachte winststijging is met name te danken aan de verkopen van snacks. De verkopen van snacks stegen met 3%. Verkopen van dranken bleven in de VS gelijk. Wel ging het volume van niet-koolzuurhoudende dranken iets omhoog, en daalde dat van koolzuurhoudende - zoals al jaren de trend is.
PepsiCo is zeer te spreken over de goede resultaten. Deze kunnen namelijk als verdedigingslinie aangevoerd worden tegen grote investeerders die PepsiCo willen splitsen in een twee gescheiden dranken- en snackbedrijven. Dat zou aandeelhouders meer geld opleveren.

Uitdagingen en successen
Hoewel het PepsiCo dus boven verwachting goed gaat, staat het bedrijf voor een aantal stevige uitdagingen. Verkopen in westerse landen zijn 'sluggish' en in de wel snel groeiende markten is vaak sprake van politieke en macro-economische volatiliteit, schrijft Reuters.

Toch lijkt PepsiCo inderdaad een strategie gekozen te hebben die een schoolvoorbeeld is van synergie. De 'koppelverkoop' van combinaties frisdrank en snack blijkt al 11 kwartalen op rij succesvol. Of het nu de combinatie Doritos Chips en Mountain Dew is (in de VS) of Lays en Pepsi (daarbuiten), consumenten blijken wereldwijd gevoelig voor reclames - en kortingen - die koppelverkoop van beide productcategorieën stimuleren.

Fotocredits: PepsiCo
Dit artikel afdrukken