
Tachtig procent van deze scholen heeft geen beschikking over vers drinkwater, en dat kan niet, vindt de frisdrankengigant. Daarom heeft het bedrijf een computerspelletje ontwikkeld om de schoolkinderen bewust te maken van wat ze eten en drinken. Een soort tamagotchi-achtig spelletje waarin de kinderen een 'nutrin' moeten opvoeden. Die nutrin moet goed eten, veel sporten en krijgt regelmatig checkups van een dokter.
Pepsi wil, net als in de Verenigde Staten, op de van drinkwater verstoken scholen ook frisdrank verkopen, maar dan wel de 'gezonde' fruitdrankjes van Dole en Tropicana en watertjes met een smaakje van Aquafina. "Als er geen frisdrank is, wat moeten de kinderen dan drinken?", zegt een woordvoerder. Tja, wat is daar het antwoord op. Het is eigenlijk juist wel logisch dat Pepsi juist in Mexico de obesitas gaat bestrijden. De Mexicanen zijn zo'n beetje het dikste volk op aarde, en ze drinken nog eens heel veel frisdrank ook. Een logische nieuwe markt om 'gezonde' productlijnen af te zetten.
Dat ongeveer een kwart van de mensen in het land ondervoed is door armoede, en dat scholen geen beschikking hebben over drinkwater omdat dat drinkwater zeer moeilijk verkrijgbaar is en via kleine vrachtwagens in 20 of 50 literflessen wordt gedistribueerd, zal de frisdrankgigant minder aantrekkelijk vinden.
Op 5 januari krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Maak je geen illusies, Pepsi heeft het echt niet zo begrepen op een betere wereld met drinkwater voor iedereen en zo. De echte reden achter dit verhaal is poepsimpel: de markt voor frisdranken in Mexico is inderdaad gigantisch, maar de twee groten worden er stilaan weggeblazen door Cola Real, tegenwoordig BigCola. Op 20 jaar tijd overtroeft dit colamerk, ontstaan in een garage in een achtergesteld buurt in Peru, de giganten. Dat doet pijn. En dus zijn alle middelen goed.
Je vindt o.a. via Wikipedia meer over Cola Real.
Dat vind ik wel een mooie conclusie, voorlopig.
Volgens mij zou het een slimme zet zijn van Pepsi om Daynard carte blanche en wat miljoenen dollar en een paar jaar te geven om in Mexico een project op te zetten naar eigen inzicht. Kijken wat er dan gebeurt. Dat geld is allicht beter besteed dan aan een oppervlakkige reclamecampagne, ook al zal het de eventuele schadeclaims waar de Amerikanen zo dol op zijn straks wel niet tegenhouden.
als dikke, arme mexicanen dunner worden van de honger is dat fout. als ze dik blijven van maïspap, gezonde groente en tortilla's met goed vlees, een gezonde zaak...
voeding was altijd de draaischijf van de economie.. denk maar aan de Ieren, die na een mislukte patattenoogst westwaarts gingen.
de vraag is, of ge dat dan commerciële multinationals in handen moet geven die hun sporen in de junkfood 'verdiend' hebben, of aan sociaal-economen, die niet exploitatie als doel zien, maar primair een mogelijkheid najagen voor mensen om zich te ontwikkelen..
.. and that's the question, marieke said
Het punt is natuurlijk dat het twijfelachtig is of arme, dikke Mexicanen dankzij de Pepsi-campagne dunner maken, juist omdat die wel heel erg lijkt ingestoken om meer drankjes te verkopen. En nu ga ik eten. Smakelijk!