imagePepsi Cola gaat op basisscholen in Mexico campagne voeren tegen obesitas, meldt The Guardian.

Tachtig procent van deze scholen heeft geen beschikking over vers drinkwater, en dat kan niet, vindt de frisdrankengigant. Daarom heeft het bedrijf een computerspelletje ontwikkeld om de schoolkinderen bewust te maken van wat ze eten en drinken. Een soort tamagotchi-achtig spelletje waarin de kinderen een 'nutrin' moeten opvoeden. Die nutrin moet goed eten, veel sporten en krijgt regelmatig checkups van een dokter.

Pepsi wil, net als in de Verenigde Staten, op de van drinkwater verstoken scholen ook frisdrank verkopen, maar dan wel de 'gezonde' fruitdrankjes van Dole en Tropicana en watertjes met een smaakje van Aquafina. "Als er geen frisdrank is, wat moeten de kinderen dan drinken?", zegt een woordvoerder. Tja, wat is daar het antwoord op. Het is eigenlijk juist wel logisch dat Pepsi juist in Mexico de obesitas gaat bestrijden. De Mexicanen zijn zo'n beetje het dikste volk op aarde, en ze drinken nog eens heel veel frisdrank ook. Een logische nieuwe markt om 'gezonde' productlijnen af te zetten.
Dat ongeveer een kwart van de mensen in het land ondervoed is door armoede, en dat scholen geen beschikking hebben over drinkwater omdat dat drinkwater zeer moeilijk verkrijgbaar is en via kleine vrachtwagens in 20 of 50 literflessen wordt gedistribueerd, zal de frisdrankgigant minder aantrekkelijk vinden.
Dit artikel afdrukken