Verhalen van 16 juli rondom Corona vind je in Corona-app onderdeel van ‘dijk’ die tweede golf tegen moet houden.

In de Ondertussen van donderdag 16 juli vallen mij deze berichten op:

- de Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt voor dat omwille van het klimaat, mededinging even opschorten makkelijker moet worden. Door milieu en klimaat zwaarder mee te wegen bij besluiten over mogelijke kartels krijgen bedrijven meer ruimte voor groene afspraken (Trouw). Zo kan een duurzamer, maar duurder product gemakkelijker de markt veroveren. Aanleiding is 'de Kip van Morgen'. Door onderlinge afspraken van de verschillende partijen mocht de kip niet als bodem in de markt geïntroduceerd worden, oordeelde de ACM toen. Dat de kip iets beter voer en een klein beetje meer ruimte krijgt, weegt niet op tegen de hogere prijs en de verminderde keuzevrijheid. De ACM is nu van plan verder te kijken dan degene die de kip koopt. De baten voor de hele samenleving, minder uitstoot, schonere lucht, moeten gaan meewegen. Tot oktober mag iedereen zijn mening over het voorstel geven. De steun lijkt breed, de vraag is hoe Europa naar deze vooroplopende richtlijn kijkt. De waarheid gebiedt echter te zeggen dat een Kip van Morgen niet beter voor milieu en klimaat is dan een 'plofkip'. De CO2 en het ruimtebeslag per kilo kip ligt immers wat hoger. Wel ligt het welzijn wat hoger. En dat rekenen we in Nederland onder 'duurzaam'.

- niet alleen auto`s moeten verduurzamen, automobilisten moeten ook duurzamer gaan rijden (duurzaambedrijfsleven). “We promoten voortdurend de elektrische capaciteiten van onze modellen, maar hiervoor is het ook belangrijk dat bestuurders deze gaan gebruiken. Het stimuleren van duurzaam gedrag is een minstens zo interessante uitdaging als het verduurzamen van het wagenpark", stelt Herrik van der Gaag, CEO van Volvo Car Nederland. Duurzaamheid begint bij de inkoop, zegt Van der Gaag aan. Doormiddel van blockchain technologie wil Volvo inzichtelijk maken hoe duurzaam de onderdelen van een elektrische motor zijn. Alles wordt in kaart gebracht van begin tot eind. Foodlog schreef eerder al dat een elektrische auto zo schoon is als de stroom die hij verbruikt.

- geloof het of niet, de eerste pepernoten zijn alweer gesignaleerd in de supermarkt (AD). In de PLUS in Almelo, onder het stadion van Heracles. PLUS-baas Rob Brughuis maakt er sport van om ze zo vroeg mogelijk in de winkel te hebben. In 2018 had hij eind juli al pepernoten in de winkel liggen. Dit jaar lukte het hem nog eerder. De reacties zijn verdeeld. De een vind het prachtig en anderen vinden het maar niks. “Het doet in ieder geval iets”, zegt Brughuis er zelf over. En dat is goed voor de mond-tot-mond reclame. “Dan hebben de mensen het op een verjaardag toch weer over je.”

Heineken leidt €300 miljoen verlies als gevolg van de coronacrisis (NRC). Daarnaast moest het bedrijf een afschrijving doen van €550 miljoen. De wereldwijde bierverkoop is flink afgenomen sinds het uitbreken van de crisis. Het biervolume nam dit eerste half jaar met 11,4% af. Door het nieuws zakte het aandeel van Heineken gisteren met ruim 3%, daarmee de grootste daler in de AEX.

Klanten van vooral Ekoplaza maar ook Albert Heijn, Jumbo en Plus zijn het meest tevreden met de huidige keuze van plantaardige producten in de supermarkt (VMT). Klanten van Aldi en Lidl zijn het minst tevreden. Uit het Europees consumentenonderzoek van ProVeg blijkt dat de Nederlandse consument de huidige keuze aan plantaardige producten in de categorieën kaas, kant-en-klaarmaaltijden en gebak te beperkt vinden.



Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken