De winst van 2104 steeg door het verkopen van de merken Bifi, Ragu en Bertoli. De winst daalde omdat het bedrijf niet alleen in de oude markten, maar ook in de opkomende niet groeit. De oude markten zijn bovendien sterk competitief, zodat er door kortingen, bonus- en prijsvoordelen voor zakelijke partners en eindklanten minder marge overblijft.
Toch is bestuursvoorzitter Paul Polman tevreden omdat hij een weerbaarder ('more resilient') bedrijf zegt te hebben gecreëerd. Dat valt te lezen in de toelichting van het bedrijf bij de jaarcijfers over 2014. Polman kondigde bij zijn aantreden in 2008 aan de omzet van het bedrijf van €40 miljard destijds naar €80 miljard te willen brengen. Nu, zes jaar later, staat die omzet op €48,4 miljard.
Lagere kwetsbaarheid
Zijn gedachten lijken veranderd. Focus op kernactiviteiten heeft Unilever, zegt Polman met zoveel woorden, weliswaar een kleinere omzet, maar een lagere kwetsbaarheid gegeven tegen de achtergrond van de volatiliteit van de wereldmarkt.
Het FD analyseert de cijfers en vraagt een aantal beursanalisten naar hun mening. Andrew Wood van Sanford C. Bernstein vindt dat omzetgroei over de beide laatste kwartalen teleurstelt, maar dat het bedrijf per eenheid per product wel meer verdient, zodat aandeelhouders niets te klagen hebben.
Gerard Rijk van SNS Securities vindt dat Unilever zwakkere omzetten realiseert en verzwakt in Europa en Azië, maar het bedrijf het in vergelijking met concurrenten beter doet dan veel concurrenten. Andere analisten maken zich zorgen over de uitblijvende omzetgroei. Zij denken dat die uiteindelijk ook de stijgende winstgevendheid zal aantasten. Het concern lijkt zich voor te bereiden op afstoting van zijn zich onvoldoende doorontwikkelende margarines en oliën-divisie (waaronder het merk Becel), waardoor de omzet opnieuw zal dalen.
Het aandeel Unilever daalde vanmorgen met 2%. Investeerders lijken nog niet overtuigd van het concept 'weerbaarheid' waar het gaat om multinationale bedrijven.
Fotocredits: Paul Polman, World Economic Forum, Jakarta 2011
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#6, nee. Het is de indruk die je - als je positief-kritisch van gemoed bent - opdoet uit de pagina + de commentaren.
Zegt het FD dat laatste?
Vandaag kwam het FD met een extra analyse. Beeld: 'Polman stuurt op winstgevendheid en niet op omzet; Food is te competitief en staat niet in het Centrum meer.' Over het Sustainable Living Plan: 'niet te meten, maar geef die tent toch vertrouwen'.
Patrick, dat is al een paar jaar zo. Daarom gaat allang het gerucht dat Polman zijn hele fooddivisie kwijt wil. Die wordt nu stukje bij beetje verkocht. Het enige voedingsmiddel dat winst maakt zijn de ijsjes van Magnum en Ben and Jerry, maar die passen ook in een verantwoord voedingspatroon.
Als je de cijfers uit elkaar haalt zie je groei in alles wat je rond je mond smeert en krimp in alles wat je in je mond steekt.