Het kan haast niet anders dan dat ze met 150 auto’s naar hier zijn gekomenNiet bedoeld voor handel
De paters van Sint-Sixtus brouwen het bier zonder winstoogmerk. "We brouwen net genoeg om te leven, we leven niet om te brouwen", is het motto van de paters. De verkoop is gelimiteerd en bestemd voor particulieren. Bierliefhebbers moeten van tevoren telefonisch reserveren waarbij datum, tijdstip en kenteken van de auto worden vastgelegd. De bierlijn van de paters is chronisch overbelast, dus het kan enige moeite kosten om ertussen te komen. Particulieren krijgen maximaal twee kratten mee en mogen pas na 60 dagen weer een nieuwe reservering doen. De voorwaarde is dat het bier niet in de handel mag worden gebracht.
Via partners
De paters kregen lucht van de verkoop en zijn verbaasd. “We hebben hier zeker geen toestemming voor gegeven”, zegt broeder Godfried. Jan Linders zou via partners, met wie zij al jaren samenwerken, aan het bier zijn gekomen. “Ons trappistenbier is alleen verkrijgbaar hier aan de abdij en in het café hiertegenover. Bovendien moeten kopers zich ertoe verbinden dat zij de eindverbruiker zijn en dat ze de flesjes niet in de handel zullen brengen. We zijn hier dan ook zeer ongelukkig mee, zeker door de woekerprijzen. Bij ons kost een flesje maar €2,50 per stuk, inclusief €0,62 statiegeld”, aldus Godfried. Klanten bij Jan Linders betaalden €9,95 per flesje Westvleteren Blond, Acht of Twaalf, wel mochten ze er maar maximaal twee kopen.
Het is echt een cadeautje voor onze klantenExcuses
"Ondanks alle inspanningen duiken er soms nog illegale circuits op, zoals nu. Het kan haast niet anders dan dat ze met 150 auto’s naar hier zijn gekomen”, aldus broeder Godfried. De supermarktketen wil niet kwijt wie haar partners zijn, het zou wel de hogere prijs verklaren. “Door het werken met partners ligt de prijs ook hoger, want ook zij willen er natuurlijk iets aan verdienen. We verdienen hier zelf niets op. Het is echt een cadeautje voor onze klanten”, zegt Gineke Wilms van Jan Linders. Wilms reageert verder over de ophef: “ik wil het niet van ons afschuiven, maar als je online kijkt, zie je dat we niet de enige zijn. We hebben wel alle begrip voor het standpunt van de broeders.” De supermarkt probeert nog contact op te nemen met de paters om het uit te leggen en mogelijk excuses aan te bieden.
Geldnood, toen mocht het wel
Toen de paters in 2012 in geldnood zaten gaven ze wel eenmalig toestemming aan Sligro om het abdijbier te verkopen. Ook Colruyt mocht van de trappisten het jaar daarvoor het bier tijdelijk verkopen. Ze houden het spannend door nu weer zo boos te doen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het Westvleterse abdijbier komt noodgedwongen legaal in de Nederlandse slijterijen te liggen, aldus de Tijd.
De monniken van de Sint-Sixtusabdij waren de ‘illegale woekerhandel op de Nederlandse markt’ zat. Westvleteren is maar beperkt verkrijgbaar bij de abdij zelf. Nederlandse bezoekers van de abdij kochten het trappistenbier in en verkochten het voor torenhoge prijzen op de zwarte markt.
Om dat tegen te gaan hebben de monniken een samenwerking opgezet met een Zeeuws familiebedrijf dat ongeveer 240.000 flessen aan de zelfstandige Nederlandse slijterijen zal leveren. Dat is 790 hectoliter, een klein deel van de per jaar geproduceerde 7.500 hectoliter. De flesjes zullen tegen 18 juni in de schappen liggen. Het gaat om een proef van een jaar.
De verwachting is dat minder Nederlanders naar de abdij zullen komen wanneer het bier in de Nederlandse slijterijen ligt. Daardoor zullen er meer beschikbare afhaalmomenten komen voor de Belgen zelf. De omzet gaat naar het levensonderhoud van de monniken en naar het onderhoud van het klooster.
De 'bierrel' is voorbij, meldt VRT Radio 2. Supermarktketen Jan Linders heeft plechtig beloofd nooit nog trappist van Westvleteren te verkopen. Daarop beslisten de paters van Westvleteren geen verdere juridische stappen te ondernemen.
Om een herhaling van het scenario te voorkomen, zullen de paters het reservatiesysteem van de abdij onder de loep nemen. De paters vermoeden dat de supermarkt via tussenhandelaren 300 kratten opspaarden om ze daarna in een keer in de verkoop te zetten.
De paters van de Sint-Sixtusabdij in het Belgische Westvleteren hebben een advocaat in de arm genomen om te voorkomen dat Jan Linders nog langer hun bier verkoopt, schrijft het AD. Ook willen ze zo tegengaan dat de supermarktketen in de toekomst vaker het trappistenbier illegaal gaat verkopen. Een woordvoerder van de paters laat weten dat de paters een statement verwachtten van de supermarktketen. "Ze dachten dat Jan Linders zou beloven nooit meer hun bier te zullen verkopen".
Bierexpert Jef Van den Steen spreekt in het AD over zwarte handel en biermaffia. "Je zoekt mensen in de buurt van Westvleteren en laat die zo veel mogelijk kratten kopen. Vermoedelijk zijn het gepensioneerden met veel tijd. Daarna wordt het bier doorverkocht. Het is de biermaffia. Er zijn mensen die hier heel veel geld aan verdienen.'' De woordvoerster van Jan Linders vindt de insinuatie van Van den Steen beneden alle peil. "Jan Linders betrekt vanzelfsprekend alleen producten via officiële handelspartijen.''
Kapen..?
Nick, je haalt met je topics dikwijls een trigger over.
Zaken die je niet kende, of niet meer aan dacht.
Dat vind ik erg goed...
ps. Ik stel voor om aan de abdij uitsluitend te verkopen op vertonn van een Belgisch doopbewijs..
Nu je toch het lijntje gekaapt hebt, Pollemans:
Het klooster in Gistel ging ook op de commerciele toer. Zij verkochten "bloedwijn van zuster Goddelieve", een oubollig soort kinawijn, waar menig West-Vlaming een fles van in de kast had staan, voor convalescerende boeren en boerinnen. Voorbij Veurne heb ik het nooit aangetroffen.