Metro kwam met het bericht en vroeg de Koninklijke Horeca Nederland om een reactie.

“Als iemand ziek wordt van eten dat hij later zelf heeft opgewarmd, wie is dan de schuldige?”, vraagt woordvoerder Prinssen zich af. Volgens hem bereiden koks de maaltijden voor directe consumptie.

De angst van Horeca Nederland dat het eten zou bederven als je het zelf opwarmt, vindt Tweede-Kamerlid Esther Ouwehand (PvdD) onterecht.
“Het is gewoon een kwestie van gezond verstand. Restaurateurs kunnen er desnoods een kaartje bij doen hoe het eten klaargemaakt dient te worden. Je geeft een pizzabezorger ook niet de schuld als je ziek wordt van een stukje pizza dat je later opeet.”

De PvdD stelt dat het initiatief voor het aanbieden van een doggy bag vooral bij de horeca zelf moet liggen. Die is daar niet meteen enthousiast over, al stellen sommigen: als de klant er om vraagt, doen we het wel.

Daar staat tegenover dat de restaurantbezoekers wel brood zien in het initiatief: Uit onderzoek van bureau CREM blijkt dat 68 procent van de klanten gebruik zou maken van een doggy bag als die aangeboden zou worden.

Durven foodloglezers het aan resterend eten te laten inpakken en mee te nemen?

Fotocredits: KitAy
Dit artikel afdrukken