Door de pannenspaaractie van Albert Heijn kwam de Nederlandse aardewerk- en kookwarenfabrikant Royal Delft in de rode cijfers terecht, schrijft het FD. De omzet van BK Cookware, de pannendivisie van Royal Delft, kromp dit voorjaar met 18% tot bijna €10 miljoen. Bij Albert Heijn spaarden de klanten voor pannen van Villeroy & Boch. BK Cookware klaagde in het voorjaar al over de actie van Albert Heijn, maar toen waren de gevolgen voor de omzet nog onduidelijk. Ook bij kookwinkels liep de verkoop terug, maar zij maken zich minder zorgen. "Voor kwaliteit gaan mensen toch wel naar de speciaalzaak," zegt Ria Schipper van het Rotterdamse Kookpunt tegen het AD.
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 10 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 10 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
18% omzet verloren aan A.H…. Da’s niet niks.
10 miljoen / 0,82 (18%) = € 12.195.121 oude hogere omzet.
Was verkoop van BK Cookware aan handel.
Dat is € 2.195.121,00 voor Appie ?
Stel dat AH er op z’n minst 7,5% ‘op’ (*) zet, dan kom je op een BK bij AH-omzet van een € 2.348.780,49 plus dan nog de omzet weggehaald door AH bij andere merken dan BK Cookware ?
Z’on 3 miljoen pannenomzet AH totaal ?
Zelfs als ze er bijna niets opzetten (promo/klantenbinding) nog altijd een goede 2 miljoen.
Ik geloof er geen snars van.
Zeker niet met nog vers in het geheugen de spaaractie van Appie waar je voor een volledige bestekset de aankoopomzet van een opvangcentrum moest hebben, en de nep-kristal glazen actie waar ze het schaamrood van op de wangen kregen.
(*)
Grapje: Als HEAO’ers solliciteerden voor een sales-job (industrial contracting), dan liet ik hen tijdens het gesprek 10% optellen bij 100. Ze keken me altijd aan of ik ze niet allemaal op een rijtje had.... “Zo simpel…” Ze rekenden 100x1,1 = 110. Dan liet ik ze 10% van het resultaat aftrekken.. Sloegen op hun smartfoontje meteen het resultaat door met *0,9… En keken me dan verbijsterd aan. “Hoe kan dat nou !?’ HEAO’ers dus.. Er waren er bij, die het nog eens berekenden. Winst bereken je als sales-engineer ivm met onderhandeling per definitie van de verkoopprijs en niet kostprijs. Anders geef je meer weg dan je denkt.. AH zal misschien daarom een lage marge op haar aankoop geplaatst hebben; misschien nog wel veel lager dan 7,5%; misschien wel bijna niets.. : promo/klantenbinding.. En dat laatste frustreert natuurlijk Cookware hevig.. Helemaal niets mag niet; vorm van agressieve dumping.
ps. Mis hier die AH-dame wel eens. Die kwam redelijk integer over… Misschien mocht ze niet meer..
Of voordat 'blurring' bestond. Vroeger heette het gewoon branchevervaging.
Het vanuit een ander gebruik van markttoegang grotendeels overnemen van een oude distributievorm. In dit geval overigens met allerlei verschillen, waarvan dit als belangrijkste tov Uber (en Amazon en ...): AH doet het om meer aankopen te realiseren, cq. mensen niet 'vreemd' te laten gaan.
En voorts: dit soort 'uberisering' deed AH al voor Uber bestond.
Dick, wat bedoel je in deze context met 'uberisering'?
Dat denk ik dus ook, Otto. Als we dit soort dingen niet willen, moeten we wetten maken die marktposities tegen dit soort 'uberisering' beschermen, maar het is niet terecht om hier onrecht in te zien bij de huidige spelregels of AH er zwart voor te maken.