Drie tot vijf keer de Nederlandse prijs
Taobao.com is een dochter van de Chinese internetreus Alibaba. Het concept is een soort kruising tussen Amazon en Marktplaats. Taobao biedt een breed assortiment uit Nederland afkomstige producten. Van rozijnen en rookworst tot billendoekjes en bodylotion van natuurdrogisterij De Tuinen, schrijft het FD.
De wederverkopers op Taobao.com tonen met foto's en filmpjes van de aankopen in Nederlandse supermarkten aan dat ze echt van Nederlandse oorsprong zijnKlanten hebben er 3 tot 5 keer de prijs voor over die in Nederland betaald wordt, exclusief de verzendkosten. Producten uit Nederland genieten een groot vertrouwen bij de Chinese consument. De wederverkopers op Taobao.com tonen met foto's en filmpjes van de aankopen in Nederlandse supermarkten aan dat ze echt van Nederlandse oorsprong zijn.
Geen inzicht in omvang goederenstroom
De omvang en waarde van de stroom Nederlandse producten die op deze manier naar China geëxporteerd wordt, is onbekend. Vorig jaar meldde PostNL dat de verzending van pakjes, met vooral babymelkpoeder, naar China een merkbare winstbijdrage had opgeleverd. Maar zelfs de douane en pakketverzenders hebben geen inzicht in de exporten door particulieren. Aan de buitenkant van een pakje is immers niet te zien wat er in zit en er is geen wetgeving die het versturen van voedingsmiddelen naar China verbiedt.
Nederlandse winkeliers zijn op de hoogte van de wederverkooppraktijken, maar kunnen evenmin een inschatting geven van de omvang. Albert Heijn en HEMA zeggen desgevraagd dat ze de praktijken 'monitoren'. De bedrijven zijn daarbij vooral gespitst op het beschermen van hun imago (productveiligheid) en marktpositie.
Fotocredits: screenshot, world.taobao.com
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De chinezen kennen geen merkrecht. Heeft ook niet zoveel zin om daar tegen in te gaan. Zelf daar de business opzetten en dan eisen de chinezen de helft van de aandelen.
#4
Zo'n winkel is een voorbeeld van de kopieercultuur. Dit voorbeeld is meer een gimmick en lachwekkend.
Een serieuzer voorbeeld is IKEA. Elk artikel is als kopie te krijgen op Taobao. Goedkoper uiteraard.
Toch zegt IKEA dat het goed gaat in China. Misschien vanwege de ijsjesverkoop van 1 rmb per stuk?
#4
Ik suggereer iets anders. Een inkopende (retail) partij in NL verkoopt zijn (bulk) inkoopvoordeel door aan Chinese handelaren. Een Chinees kan namelijk niet zo goedkoop inkopen als een NL partij vanwege het volume. Ik vraag me af of dat mag volgens de handelsvoorwaarden.
Piet, denk jij dat die gekopieerde winkel ook gewoon business is die de keten in kwestie wel prima vindt? Dat suggereer je nl. tussen de regels van je laatste zinnen heen.
Dit bericht verdient meer context. Een generalisatie:
Chinezen handelen graag en hebben een hekel aan belasting betalen.
Daarnaast zijn invoertarieven hoog, bezorgkosten laag en het smartphone gebruik hoog.
Container tarieven naar China zijn laag en de douane is zelf ook geinteresseerd in geld verdienen.
Op het moment worden er dus overal ter wereld containers geladen met handelswaar door Chinese handlangers. Meestal cash afgerekend. Voorbeelden: alcohol, antiek, reserve auto onderdelen van dure auto's, etc... Het is toch algemeen bekend dat NLse (supermarkt) partijen al lang partijen meteen doorverkopen aan Chinezen?