De Liegebeestverkiezing is bedoeld om misleiding van consumenten aan de kaak te stellen en onderliggende wantoestanden aan te pakken. In voorgaande jaren was de nominatie voor veel bedrijven een directe aanleiding om in te grijpen. Verpakkingen en etiketten werden aangepast, reclame-uitingen herschreven of een product uit het assortiment gehaald.

Maar dit jaar gaat Wakker Dier lijnrecht tegen genomen beleidskeuzen in. McDonald's geeft zijn kippen een verrijkte leefomgeving met stro. Nee, wijst Wakker Dier de fastfoodketen terecht, het is nog steeds plofkip. En de AH-kip, die wél meer ruimte heeft gekregen en van een trager groeiend ras is, is niet goed omdat het dier van alle supermarktkippen de minste ruimte erbij kreeg. Milka en Jumbo krijgen het verwijt dat ze geen repen en kaas verkopen van de melk van moeders die hun kalfjes en geitjes een tijdje mochten zogen. Maar dat gaan de boeren die de melk leveren niet aanpassen, omdat ze dat economisch niet rond kunnen rekenen. Hetzelfde geldt voor de jonge Ierse runderen - bofkonten, want ze komen ruimschoots buiten tijdens hun leven - mogen niet meer onverdoofd worden onthoornd. De Ierse boeren en slachters zullen dat naar verwachting weigeren en de Nederlandse markt moeten opgeven.

Op de schaal waarop Wakker Dier zijn eisen dit jaar stelt, krijgen de bedrijven het moeilijk. Bovendien laat zich raden dat volgend jaar de kippen aan de beurt zijn die net boven die van AH zitten, maar nog geen ster hebben.

'Wanneer is een dier gelukkig genoeg?', vroegen we onlangs. Bedrijven en supermarkten proberen hun best te doen, maar doen dat binnen economische kaders. Wakker Dier heeft daar geen boodschap aan en vindt het niet genoeg. Bedrijven vinden doorgaans juist dat ze al heel wat gedaan hebben.

In vorige jaargangen konden genomineerde bedrijven aan de verkiezing 'ontsnappen' door een aanpassing te doen. Hoe reageren ze op de hoge lat van dit jaar? Foodlog vraagt het na en laat het de komende dagen weten.
Dit artikel afdrukken