Bod om overname van SAB Miller te voorkomen
SAB Miller deed het bod om samen met Heineken een blok te kunnen vormen tegen Anheuser-Busch InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld. De verkopen van bier in de wereld lopen terug, omdat wijn en andere dranken hoger gewaardeerd worden door consumenten. De grote brouwers zoeken daarom naar consolidatie om hun posities zeker te stellen. Het aandeel Heineken is dit jaar met 21% gestegen omdat de geruchten van een mogelijke overname al rondgingen. Heineken is een sterke speler in Europa die er nog steeds in slaagt zijn marktaandeel buiten Europa uit te breiden. SAB Miller wilde met de overname zó groot worden dat het bedrijf niet meer overgenomen kan worden: door de overname van Heineken zou het bedrijf AB InBev van de eerste plaats hebben gestoten.
De familie Heineken zou van geen enkele verkoop willen horen.
Fotocredits: biertje?, Arturo de Albornoz
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Gisteravond laat kwam de familie Heineken met een, ongebruikelijk, persbericht waarin zij aangeeft een bod te hebben gekregen en niet te zullen accepteren.
Heineken lijkt daarin aan te geven dat het vertrouwt op zijn identiteit als kracht: “De familie Heineken heeft SABMiller geïnformeerd over de intentie het erfgoed en de identiteit van Heineken te behouden als onafhankelijk bedrijf. De familie en het management zijn ervan overtuigd dat het bedrijf blijft groeien en de aandeelhouderswaarde behouden blijft.”
NRC Q brengt vanmorgen een infographic over de verdeling van de biermarkt in de wereld.