Het besluit roept bittere reacties op. Bitter bij de betreffende boeren, die zeggen altijd alles volgens de regels gedaan te hebben. "Milieuorganisatie MOB heeft ons bedrijf gebruikt in een rechtszaak, de provincie zegt dat ze moeten handhaven na de uitspraak van de rechter. Ze zien juridisch geen mogelijkheden meer voor legaliseren. Wij zijn de dupe zijn van het zooitje dat de overheid er van heeft gemaakt."
Bitter bij jonge boeren-organisatie NAJK, die in persbericht MOB oproept te stoppen met de handhavingsverzoeken "over de rug van boeren die te goeder trouw en volgens de wet hebben gehandeld". NAJK zegt ronduit dat het stikstofbeleid slecht in elkaar zit en dat de overheid "die op dat punt gefaald heeft" nu moet gaan staan voor de PAS-melders. "Zij moeten zich beschermd voelen in onze rechtsstaat!".
En bitter bij de provincie Overijssel, die keer op keer gefrustreerd heeft moeten constateren dat het niet lukt tot oplossingen te komen.
De provincie bevindt zich noodgedwongen in de rol van uitvoerende 'beul' die de als het ware veroordeelde gijzelaars van de slechte stikstofwetgeving moet executeren. Daarom richt de provinciale overheid zich direct tot stikstofminister Christianne van der Wal. Binnen de bestaande wettelijke kaders en met de bestaande instrumenten ervaart de provincie onrecht en komen de bestuurders in gewetensnood.
De provincie schrijft:
Als provincie spannen we ons maximaal in om tot een oplossing te komen, maar we lopen tegen de grenzen van onze mogelijkheden aan. Wij hebben daarom dringend uw hulp nodig.
Voor de acute knelgevallen vragen wij u nog meer snelheid te maken met een financiële regeling voor het compenseren van PAS-melders die in een handhavingstraject zijn beland. Met die compensatie kunnen zij
zelf stappen zetten zoals het aanpassen van de bedrijfsvoering of het aankopen van stikstofruimte. Voor een structurele oplossing moeten we PAS-melders legaliseren om zo handhaving te kunnen afwijzen. Onze pogingen daartoe lopen op niets uit. Wij vragen u om een regeling waarmee spoedig stikstofruimte wordt verworven en een pakket onontkoombare bronmaatregelen waarmee deze ruimte ook daadwerkelijk kan worden gebruikt om PAS-melders te legaliseren.
De inzet van dwingende instrumenten is daarbij volgens ons onvermijdelijk om twee redenen. Allereerst verloopt het verwerven van stikstofruimte moeizaam, onder meer door het verbod op staatssteun. Daarnaast is het legaliseren van PAS-meldingen nu niet mogelijk omdat, bij gebrek aan andere maatregelen om de natuurdoelen te halen, vrijgekomen stikstofruimte eerst ten goede moet komen aan de natuur.
Om tot een oplossing te komen, nodigt de provincie de minister - die de urgentie van deze acute problematiek onderkent - uit om "samen met ons in gesprek te gaan met de ondernemers die dit treft." Zo hoopt de provincie Overijssel tot een oplossing te komen voor de problematiek van alle PAS-melders, te beginnen met de bedrijven waar nu handhavend is opgetreden. Die krijgen een 'begunstigingstermijn' van 4 tot 6 maanden om de overtreding te beëindigen. Pas daarna moeten ze de dwangsommen daadwerkelijk betalen. Tenzij....
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Er is sprake van een crisis. Dan moet je niet schromen om maatregelen te nemen die er toe doen.
Vroeg of laat, goedschiks of kwaadschiks, moet Schiphol drastisch kleiner worden. Als je dat ordelijk en gepland doet is dat beter dan wachten op de kladderatsch?
Als je Schiphol halveert, los je veel problemen op. O.a. voor boeren, voor huizenbouw, voor de gezondheid van omwonenden. Kost niks, want Schiphol is al van de Staat.
Zoals het nu gaat: Rijkswaterstaat schuimt de markt af, om boerderijen te kopen voor asfalt en Schiphol, dat is te droevig voor woorden.
Piet laten we stoppen, compleet zinloos.
Marco, vóór 2015 werd bij een vergunning per bedrijf een toename van fosfaatexcretie en stikstofemissie geaccepteerd. Vóór 2015 waren er nog geen fosfaat- en/of stikstofrechten om te kopen of te verkopen.
Vóór 2015 was er geen juridische onderbouwing voor fosfaat en stikstof. Die juridische onderbouwing is er pas ná 2015 gekomen. Derhalve kun je de juridische onderbouwing van ná 2015 niet gebruiken voor vergunningen van vóór 2015. Ook niet voor de 13 kilometer boer.
En alleen ammoniak emissie heeft na 2015 een juridische onderbouwing gekregen. Voor NOx bestaat er geen juridische onderbouwing. Je kunt geen NOx emissierechten kopen of verkopen. In het stikstofdossier wordt NOx en ammoniak juridisch op twee verschillende manieren benaderd.
De rechtszaken van Johan Vollenbroek zijn alleen gebaseerd op de juridische onderbouwing van ammoniak. En Johan kan geen rechtszaak beginnen voor toename NOx emissies van het verkeer op de A1. Simpel, omdat er voor NOx geen juridische onderbouwing bestaat. Alleen boeren zijn binnen het stikstof dossier het juridische haasje. En NOx uitstoters blijven juridisch buiten schot.
Piet Hoogland ,
Piet je vergist je ernstig.
Een bouw en milieuvergunning (of melding amvb) was destijds (voor 2015) voldoende om te kunnen bouwen, ook toen had je al een NB-wetvergunning nodig om de uitgestoten stikstof te deponeren (zeg maar om "schade" te mogen veroorzaken op het natura-2000 gebied en dus om de stal te mogen gebruiken). De passende beoordeling van het effect van het gebruik van de stal op het natura-2000 gebied ging ook toen al via de NB-wet!
De gedachte was toen al dat ammoniak het nieuwe quotum ging worden omdat er met fosfaat voldoende te rommelen viel (tenminste als boeren en adviseurs zelf een en ander mochten invullen en berekenen).
We wisten van niets dat gelooft werkelijk niemand!
PS! Aerius was er toen ook!
PS! Als er eerder een koppeling was gelegd dat je niet mocht bouwen zonder qua NB-wet in orde te zijn, dan was het stikstofproleem veel en veel kleiner geweest en waren fosfaatrechten overbodig geweest m.i.
Marco vóór 2015 waren fosfaat én stikstof geen criteria voor een vergunning. Na afschaffen melkquotum is de Nederlandse melkplas toegenomen met dito toename van fosfaatexcretie en stikstof emissie. Pas na 2015 is de melkplas begrensd door fosfaatrechten. En daar komt nu de begrenzing van stikstofemissie nog bij. In principe kunnen de fosfaatrechten weer vervallen, want begrenzing Nederlandse melkplas wordt nu geregeld door Aerius.
En volgens Aerius zijn er nu een hoop veehouders die de status stikstofbelastend hebben gekregen voor een bepaald N2000 gebied. Ook de 13 kilometer boer. Maar Aerius kun je niet gebruiken voor vergunningen van vóór 2015. Omdat Aerius destijds formeel nog niet in werking was.
De status stikstof belastend voor een bepaald N2000 gebied wordt helaas alleen toegepast op boerenbedrijven.
Bij NOx bestaat er geen stikstofbelasting voor een N2000 gebied. Kijk maar naar de snelweg A1 die pal naast het Naardermeer ligt. Want volgens een stikstofbelastende status van de A1 zou het verkeer op de A1 niet mogen toenemen. Bij een stikstofbelastende boer wordt bij de geringste toename van stikstofemissie onmiddellijk op de rem getrapt en bij toename NOx van de A1 niet. Meten met twee maten. En dat het IJsselmeer als N2000 gebied de status "niet stikstofbelastend" heeft is ook een groot vraagteken. Het stikstofbeleid is een rommeltje, en wordt gebruikt zoals de wind waait, waait mijn jasje en volgens de waan van de dag. Daar valt geen juridische chocolade van te maken. Met ook geen juridische onderbouwing voor het handhavingsverzoek van de 13 kilometer boer.