Hongkong heeft een truckersprobleem. Van de 300 Hongkongse vrachtwagenchauffeurs die dagelijks Hongkong bevoorraden met verse producten, zitten er 250 in quarantaine. Ze zijn besmet met Covid-19. Lege schappen zijn het gevolg. Ook aan de andere kant van de grens met China, in zusterstad Shenzhen, zitten meer dan 100 vrachtwagenchauffeurs in quarantaine. De autoriteiten zoeken naar vervangende chauffeurs, maar die staan niet te trappelen, aldus de South China Morning Post (1.1). Chinese chauffeurs zijn bang besmet te raken en dan 3 weken in quarantaine te moeten. De Hongkongers hopen met een vergoeding van HK$6.000 (€680) per trip nieuwe chauffeurs te kunnen lokken. Hongkong is voor 92% van zijn verse groenten afhankelijk van de doorvoerroute via Shenzhen, 94% van het varkensvlees en 97% van alle verse vis.

Sinds de coronauitbraken onder de chauffeurs is de dagelijkse stroom aan vers voedsel gehalveerd, met als gevolg dat de prijzen al meer dan verdriedubbeld zijn.

In Canada speelt al langer een truckersprobleem. Zes dagen lang hielden truckers de belangrijkste grensovergang tussen Canada en de VS bezet. De bezetting is door de politie beëindigd (NOS, 1.4). De truckers protesteerden met hun 'Freedom Convoy' tegen de coronamaatregelen in het algemeen en de Canadese vaccinatieplicht in het bijzonder.

Het truckersprotest sloeg ook over naar Europa. In Frankrijk nam de overheid grootse tegenmaatregelen, uit angst voor het opnieuw oplaaien van de 'gele hesjes'-protesten. Uit vrees voor het ergste ging Parijs op slot. Idem in Den Haag, waar dit weekend ook een truckersmanifestatie georganiseerd werd (de Volkskrant, 4.8). Zowel in Parijs als in Den Haag liep het met een sisser af. Een laatste opflakkering deed zich vandaag voor in Brussel. De restanten van het 'convoi de la liberté' verzamelden zich vandaag in Brussel. Zonder duidelijk plan, zonder organisatoren. En zo kwam ook Brussel met de schrik vrij (De Morgen, 4.1).

Dit artikel afdrukken