De krant schrijf over een horeca-ondernemer die zich zorgen maakt omdat hij niet genoeg Orval aan zijn klanten kan bieden. De vraag neemt toe, maar het aanbod stijgt niet navenant.

Het gaat allemaal vanzelf. De standaard:

Nochtans voert Orval geen publiciteit. De brouwer plaatst geen advertenties en schenkt zelfs zijn stand op horecabeurzen gratis weg aan kleine huisbrouwerijen. Het enige wat Orval doet, is sociale en culturele activiteiten in de omgeving steunen. 'Schrijf alsjeblieft niet te veel over ons', vraagt De Harenne. 'Elk persartikel is nieuwe publiciteit, en dat appreciëren onze trouwe klanten niet. Het doet de schaarste aan Orval nog toenemen.'

Marketeers zouden grof geld geven voor het recept van zo'n spontane hype. François de Harenne schrijft het succes van Orval toe aan het imago. 'De moderne verbruiker wil authenticiteit, kwaliteit en een bier met een verhaal.' Hij heeft nog de tijd meegemaakt dat de prijs van het bier werd bepaald door het alcoholniveau. 'Hoe meer alcohol, hoe duurder de productie. Maar hoewel Orval het lichtste trappistenbier is, kunnen we vandaag toch duurder verkopen dan Chimay en Westmalle. Waarde wordt niet langer bepaald door productiekosten, maar in het hoofd van de klant. Hij is bereid te betalen voor imago en kwaliteit.'


De Adbij is eeuwenoud. De brouwerij werd in 1931 opgezet om in de onderhouds- en renovatiekosten van de gebouwen te kunnen voorzien. Afgezet tegen de geschiedenis van de Adbij, gesticht in 1132, is het een 'jong merk'.

Trappisten zijn de ware marketeers van deze tijd. Wie had dat ooit gedacht?

Lees verder op standaard.be.

NB: in Nederland is Orval trappist onder meer verkrijgbaar bij Bert's Bierhuis in de Utrechtse Twijnstraat.

Fotocredits: robisameehan
Dit artikel afdrukken