In Der Spiegel is een reportage te lezen over Original Unverpackt, een nieuw Duits winkelconcept.

Lege potjes wegen
Je komt binnen met een leeg potje. Laat het wegen, doet er zoveel bij als je wilt. Laat het weer wegen. De verkoper trekt het gewicht van het potje eraf en schrijft de prijs erop.

De winkel verkoopt vooral droogwaren, met toch hier en daar nog een potje (zie foto) omdat bijvoorbeeld jam of eiersalade zich niet zo lekker fris vanuit een grote in een kleine pot laat scheppen. Ook zijn er bijvoorbeeld geen augurken te zien die vanuit een groot blik in tupperware bakjes worden gedaan. Nou, nee, natuurlijk niet in plastic bakjes want daar zitten weekmakers in en die wil de winkelier - naast de berg verpakkingen - juist uitbannen. Dat is geen overigens geen absurd idee, want een eerbiedwaardig onderzoek dat deze week aantoonde dat de Amerikaanse buik nog altijd groeit, wijt die groei niet aan nóg meer suikergebruik maar onder meer aan endocriene verstoorders, waaronder met name weekmakers.
Mensen die daar op letten, kunnen bij Original Unverpackt bijvoorbeeld terecht voor tandpasta-tabletten. Een tube staat immers stijf van de soepel makende weekmakers.

Zoals 3 korte gefilmde interviews op Der Spiegel laten zien, richt het concept zich op bewuste mensen. Zij denken dat het duurzamer en beter voor je gezondheid is. Een van de oprichters vertelt dat ze denkt dat het de massa zal aanspreken: merkloos, verpakkingsloos en weekmakerloos gewoon alleen maar kopen wat je wilde kopen en niet verleid worden door spullen waar je geen potje voor meenam van huis.

Verleiden
Een retailspecialist vertelt daar weinig van te geloven. Verkopen is verleiden, dat zou zelfs bij de 'bewuste' mensen niet anders werken. Daarnaast zou het concept te duur zijn vanwege al het handwerk, worden de rijen te lang vanwege al dat geweeg en wordt het teveel gesjouw met al die lege potten op weg naar de winkel. Een normaal modern mens vindt het misschien even leuk omdat het zo 'bewust' voelt, maar keert snel weer terug naar de 21e eeuw. Daarin zijn we gewend geraakt aan winkels die je van alles en nog wat proberen te verkopen zodat je zelf eigenlijk niets meer hoeft te bedenken en bezig kunt zijn met de rest van je drukke leven.

Wat denkt Foodlog: hoelang houdt zo'n winkel het uit en wat moet de bedrijfsleiding nog leren om wel jam en zelfs een kant-en-klare aardappelsalade snel, voedselveilig, niet te duur en zonder verpakking te kunnen brengen?

Orthorexie
Uit Duitsland kwam onlangs ook het bericht over een ongerustmakende toename van het aantal mensen dat aan orthorexie lijdt. Dat is een houding - sommigen zeggen zelfs aandoening - die ervoor zorgt dat mensen heel strikte eisen aan voedsel stellen. Zo strikt dat ze het nergens meer kunnen kopen en zich niet meer bezig kunnen houden met hun drukke leven, maar zich op zichzelf richten. Die groep zou al bijna 1% groot zijn. Dat is best een grote niche voor een beginnende winkel.

Fotocredits: Orginal Unverpackt, still, Der Spiegel
Dit artikel afdrukken