Frans Colruyt (Colruyt Groep), Grete Remen (voedingsbedrijf Damhert), Wouter Torfs (Schoenen Torfs), Bart Claes (kledingbedrijf JBC) en Luc Van Mol (kledingbedrijf ZEB) riepen de Belgische consument op om de Belgische ondernemers en economie te steunen door hun (kerst)aankopen bij Belgische (web)winkels te bestellen. In de top-100 van de grootste webshops van e-commerce magazine Twinkle staat het eerste Belgische bedrijf pas op de zesde plaats: vente-exclusieve.com.

Bestellen bij ‘eigen’ webwinkels laat het geld niet wegvloeien naar het buitenland, volgens de CEO’s. Het creëert werkgelegenheid en zou beter voor het milieu zijn omdat pakjes minder kilometers maken.

Maar waarom bestellen Belgen niet bij de Belgische winkels? Volgens de Vlaamse retailexpert Gino van Ossel van Vlerick Business School - hij wordt zelfs regelmatig door Nederlandse bedrijven ingehuurd - komt dat onder meer doordat Belgische winkels later met e-commerce gestart zijn dan winkels als Bol.com en Zalando, die vanuit het buitenland ook Belgische producten zijn gaan verkopen. Onder die fabrikanten van die producten zijn onder meer de Schoenen Torfs en JBC, 2 van de 5 bedrijven dus die oproepen om Belgisch in België zelf te kopen.

En minder werk in België? Ook bij de mogelijk negatieve invloed op de werkgelegenheid zijn kanttekeningen te plaatsen, schrijft De Standaard. Zo draagt Bol.com bij aan de werkgelegenheid in België door te werken met Belgische pakketdiensten en hebben de web- en fysieke winkels van Media Markt en Coolblue uiteraard Belgische medewerkers in dienst.

Dus wat is nou precies het probleem? Volgens Grete Remen in Het Nieuwsblad, hoeven de Belgen niet te stoppen met kopen bij buitenlandse bedrijven. “We zitten nu eenmaal in een geglobaliseerde wereld. Maar denk tenminste eens na over de gevolgen van je aankoopgedrag.” Dat is niet zo'n duidelijke oproep.

De pakjes met Belgische producten komen van een distributiecentrum in België. Ze worden daar door Belgen afgeleverd en worden door Belgen bij de Belgische consument thuisbezorgd. Het probleem zit 'm dan ook hooguit in de winst van winkeliers. Die valt niet meer in België als er geen Belgen zijn die veel betere webwinkeliers zijn dan al die buitenlanders. De Belgische CEO's zijn stiekem jaloers op hen.
Dit artikel afdrukken