De pilot-beroepen gaan hoofdzakelijk over de fundamenteel-juridische kanten van het PAS, terwijl deze uitspraak enkel iets zegt over de (in)consequente toepassing van de PAS-regelgeving. Dat neemt niet weg dat deze uitspraak grote gevolgen kan hebben.
'Reserveringspot nog leger dan gedacht'
Ter herinnering: op 9 maart 2018 heeft de Raad van State gezegd dat vergunningen die nog niet zijn gerealiseerd en waarbij een beroep is gedaan op de zogenaamde 'ontwikkelingsruimte' die voor meer dan 60% is uitgegeven, geschorst moeten worden. Deze uitspraak van 14 maart ligt in het verlengde daarvan, maar gaat enkel over de vraag of de uitspraak van 9 maart 2018 ook betrekking heeft op depositietoenames lager dan 0,05 mol.
De vergunningverleners (in deze uitspraak betreft dat het provinciebestuur van Gelderland) bleven koppig volhouden dat deposities onder de 0,05 mol kunnen worden vergund zonder dat een beroep wordt gedaan op de 'ontwikkelingsruimte'. Het argument daarvoor van de provinciebesturen: een toename van minder dan 0,05 mol is verwaarloosbaar.
Het tegenargument van MOB: al die kleine beetjes maken tezamen een grote bijdrage. Feit is: alleen in geval van vergunningplichtige deposities boven de 0,05 mol hebben de provinciebesturen ontwikkelingsruimte gereserveerd. Die manier van werken is nu door de Raad van State afgekeurd. Ook voor deposities onder de 0,05 mol hadden reserveringen moeten zijn gemaakt. Dit betekent dat de 'reserveringspot' nog leger blijkt dan eerder werd aangenomen.
'Grote gevolgen'
De gevolgen van die uitspraak zouden wel eens groot kunnen zijn. Tot nu toe zijn sinds 1 juli 2015 duizenden vergunningen afgegeven voor depositietoenames waarbij ontwikkelingsruimte is toegekend, maar niet ook voor de depositietoenames onder de 0,05 mol.
Om dit nog iets duidelijker te maken: de invloed van een bedrijfsdeposities wordt natuurlijk kleiner naarmate het Natura 2000 gebied verder weg ligt. Voor elke hectare wordt vastgesteld wat de depositiebijdrage van het vergunningaanvragende bedrijf is. En enkel alle deposities boven de 0,05 mol zijn kennelijk verrekend in de ontwikkelingsruimte-adminstratie. Nu dit voorlopig - het gaat hier om een voorlopige voorzieninguitspraak - als onjuist is beoordeeld door de Raad van State, zal de ontwikkelingsruimte door de provincies opnieuw berekend moeten worden. De nog uitgeefbare ontwikkelingsruimte zal dan - onvermijdelijk - kleiner blijken te zijn dan waar tot nu toe van werd uitgegaan, en mogelijk fors kleiner.
Vergunningverlening voor uitbreidingen lijkt hiermee tenminste voorlopig helemaal stil te moeten worden gelegd. Eerst zal moet worden berekend wat deze uitspraak voor gevolgen heeft voor de nog uitgeefbare ontwikkelingsruimte.
'Rechterlijke dwaling'
Verder valt nog op dat de uitspraak zonder zitting is afgedaan. Dat wordt doorgaans enkel gedaan als over de zaak geen serieuze twijfel bestaat. En, met deze uitspraak zal MOB de voorzieningenrechter van Overijssel de oren gaan wassen. De Overijsselse voorzieningenrechter had op 30 november 2018 het verzoek van MOB afgewezen om 4 vergunningen te schorsen die identiek zijn aan de twee vergunningbesluiten waarover de Raad van State vandaag uitspraak heeft gedaan.
MOB stelt dat met die Overijsselse uitspraak van 30 november 2018 sprake is van een rechterlijke dwaling. Alle respect: een rechter kan ook fouten maken. Maar wel graag spoedig en sportief herstel.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Jos de druk van het stikstof op het milieu in het algemeen heeft een zeer verklaarbare oorzaak maar is anders dan de goegemeente denkt. Ons teeltconcept laat zien dat we met 40 tot 50% minder stikstof toe kunnen. Dus heeft alles te maken met de systemen, die door de omstandigheden waarin de sector zit, worden veroorzaakt.
De ontzwaveling van o.a. de brandstof heeft ertoe geleid dat we nu in de gewassen een zwavel tekort hebben en dus moeten bij strooien of spuiten om die weer op te heffen.
#2 Arnold, je kunt wel op een ver verleden teruggrijpen maar het gaat om nú. En nu hebben de Nederlandse natuurgebieden al zwaar te lijden onder de gigantische stikstofuitstoot. Hetzelfde geldt voor de drinkwatervoorziening.
En inderdaad: er zou na 2000 bij wijze van spreken geen boom meer hebben gestaan - als men niet onder zware druk van de milieubeweging in de jaren 70-80 begonnen was de brandstoffen te ontzwavelen. Dat maakte gelukkig een eind aan de zure regen. En daar mogen we met terugwerkende kracht dankbaar voor zijn.
Welkom in het land waar discutabele normen de boventoon voeren. De praktische, wenselijke werkelijkheid onmogelijk gaat worden. Misschien wordt het ooit nog eens een zalig Pasen.
Zijn de mensen die menen dat ze het zo goed voor hebben met de natuur vergeten hoe boeren in het verre verleden mest brachten in de bossen zodat de bossen zich goed en gezond konden ontwikkelen. Is het fijt dat die bemesting niet meer wordt uitgevoerd nu zijn tol gaat eisen. Vanuit ervaring uit het verleden een nieuwe gedachtegang?
Ach en er zou na 2000 toch geen boom meer staan in Nederland.
Het is binnenkort Pa(a)sfeest