Toeval of zit het toch in de lucht? Komen wij gisteren en vandaag met verhalen waarin omega-3 vetzuren in relatie tot voedingsbeleid en geestelijke gezondheid een rol spelen, komt vanmorgen Theo van Vugt op molblog.nl met een post over Unilever's 'niet slimme' margarinemarketing.
Ik heb mijn commentaar op Molblog al gegeven: zou de teruglopende margarine-markt misschien te maken hebben met het feit dat juist het buitenlandse publiek reageert op de daar in de bladen wél gevoerde discussie over margarine en het belang van de juiste vetzuurverhoudingen?
In Nederland blijft die discussie buiten de bladen. Maar laten we wel wezen: ons land zal voor Unilever zo veel niet uitmaken omdat het maar een kleine markt is. Ook al eten we hier ondanks de 30% markkrimp sinds 1988 - zie molblog - nog altijd relatief veel margarine. We hebben dat smeersel hier dan ook zo ongeveer uitgevonden en toen de hele wereld vanuit Rotterdam verblijd met dit goedkope en houdbare alternatief voor boter. Dat - laat het ook eens gezegd zijn - helemaal paste in het streven om honger en gebrek de wereld uit te krijgen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Sorry, het is Richard Dawkins. Verplichte literatuur, overigens, naast Popper.
Melchior.
Jacobus, wees gerust. Steeds meer mensen raken goed geinformeerd en het zal niet lang meer duren voor margarine smeren (laat staan margarine kopen) iets is voor absolute losers. Voor makkelijk voor de gek te houden stumpers. Velen willen nu al niet gezien worden met zo'n mal patiëntenproduct als Becel.
The geest van Hawkins' The god delusion manifestert zich op vele fronten! Unilever c.s. exploiteren een religie, maar de ketters zullen, als altijd, uiteindelijk 'winnen'.
De kans is groot, google op becel en linolzuur of unilever en linolzuur en je komt bij de discussie van de Nederlandse bloggertjes over het onderwerp uit.
Over de wetenschappelijke kant is nu wel genoeg gezegd. In antwoord op Joost op molblog - die ons van een hetze lijkt te betichten - antwoordde ik gisteren:
@Joost, misschien heb je het gemist. Op foodlog hebben we Blue Band Idee onlangs een fatsoenlijk product kunnen noemen. Daarna hebben we nog steeds een appel te schillen met de communicatie over dat product in relatie tot dat andere uit de Unilever stal. Die is onhandig te noemen. Niet vanwege een paar Ndl. blogjes die er wat over gezegd hebben, maar vanwege al het nieuws dat open en bloot in de hele wereld ronddwarrelt, in wetenschappelijke bladen, gerespecteerde kranten en gewone blaadjes. Soms zelfs in de vorm van nieuws met overheden als afzender.
We hebben het hier over marketing én het oneigenlijk gebruik van gezondheid als drogreden om een cash cow in de benen te houden.
Margarine als gezondheidsproduct marketen is inhoudelijk incorrect - way over the top - en marketingwise onhandig. Van hoog tot laag klaagt onze overheid over die domme massa die maar geen gezonde producten en lifestyle wil. Dacht je nou echt dat al die 'gewone' mensen die eindelijk besloten hebben gewoon dat lekkere kuipje smeerbare AH roomboter (die trouwens als boter heel OK smaakt!) weer te gaan verruilen voor die veel duurdere gezondheidsmargarine die naar water (en vlgs mij het waarschijnlijk niet smaakneutrale verpakkingsmateriaal - als ik het even als culi mag zeggen)smaakt.
Ik ben bang dat Unilever niet op tijd heeft gezien dat de vettenmarkt als gezondheidsdrager is overgegaan op de yohgurt-based probiotica. Dat zijn convenience producten die passen bij onze nomadische lifestyle. We gooien niet alleen steeds minder in de pan, we smeren ook steeds minder zelf. Zoals Unilever's nieuwe director Foods Gaby Vreeken terecht constateert.
Nestlé, Danone, Arla en onze eigen Campina, Friesland en Friesche Vlag hebben dat wel gezien en winnen dit pleit. Nog een stap dieper, waarschijnlijk is dit weer eens een voorbeeld van 'marketing myopia' (je-weet-wel: Levitt). Best ernstig trouwens, want weet je wanneer de ontwikkeling van die yoghurtdrankjes al is begonnen?
In de jaren '70 van de vorige eeuw!
En weet je in welk land daar heel veel aan is gedaan? In Nederland, bij een bedrijf dat toen nog Naarden International heette (nu dus Quest). Naar verluidt zagen toen vooral de Amerikanen en Fransen het voordeel van deze producten .....
Misschien is het met dat in het hoofd aardig om nog eens de volstrekt business gerichte post - want je schijnt ons te verdenken van een hetze - van Marco Derksen te lezen.
Let's talk business here en het bij de marketing case houden. (de meest storende tikfouten er even uitgehaald natuurlijk)
Vraag... "Heeft Unilever de threads over linolzuur gevolgd?". Antwoord... "Waarschijnlijk wel, maar het interesseert ze geen ruk!". Hun voorlichtingsbureau weet het als volgt samen te vatten. Brood mét margarine gezonder. Deze keer een directe link naar Elsevier, want ik ga het artikel niet plaatsen.
Jacobus
Hoi Jacobus, daar gaat de post van Theo over! Het slipje-of-the-tongue van Vreeken zat niet in dat persbericht. Zie het positief: deze campagne komt niet voor niets! Margarine is zijn franchise onder het publiek aan het verliezen.
Maar niet te vroeg juichen hoor! Vlgs mij is dat een kwestie van smaak: mensen vinden het gewoon niet meer lekker! Nou moet Unilever dus weer gaan uitleggen dat vies gezond is. Ik wens ze veel succes!
Je kent mijn standpunt: leg mensen gewoon uit dat iets lekkerder is, laat het dat ook zijn en maak het 'per ongeluk' gezond.