image

Hoewel we allemaal, vermoed ik, de huidige regen kunnen waarderen is er afgelopen maand volop gebruik gemaakt van de BBQ. (Wellicht leuk om de regen-indicatiemeter, voor de moesdaktuin of dakmoestuin ook voor de BBQ in te zetten).

De Dutch Barbecue Association, afgekort tot DBA, brengt een berichtje waaruit het volgende blijkt:

De consument mag dan steeds meer met gezondheid bezig zijn, op de barbecue liggen nog steeds klassiekers als de hamburger, de worst en de speklap. Dat wil niet zeggen dat gezonde producten voor op de barbecue geen toekomst hebben. Maar bij het barbecuen draait alles om gemak. Gezonde producten zullen dus voor alles makkelijk te bereiden moeten zijn. Dat zegt Bastiaan Schlosser van de Dutch Barbecue Association. Volgens Schlosser letten fabrikanten van gezonde alternatieven als visproducten, groente en vegetarische producten vooralsnog te weinig op het gemaksaspect.

Een opvatting die door Frans Schreurs van Profish, producent van voorverpakte vis, bestreden wordt. Er is voldoende aanbod. De fabrikanten hebben nieuwe technieken geïntroduceerd waardoor vis niet meer zo makkelijk uit elkaar valt. Maar de supermarkten hebben nog niet door dat de consument naar barbecuevis snakt, stelt Schreurs.

Daarnaast constateert Schreurs dat de supermarkten onvoldoende snel inspelen op de weersomstandigheden. Zelfs bij het goede weer van de afgelopen week liggen er nog maar een paar pakjes barbecueproducten in de schappen.


Drie opmerkingen:
1) De barbecue-er weet te weinig van voedsel, lamshaasjes, verse tomaten, prei
(geblancheerd), courgettes, aubergines - hoe gezond en gemakkelijk wil je het hebben!
2) Visspiesjes die geplakt zijn, laat ik aan mijn bbq voorbij gaan
3) Supermarkten die niet snel genoeg inspelen? krijg ik dat kerstmisgevoel van al die soorten
vlees om te gourmetten weer op mijn netvlies. Hoezo manipuleren, laat mensen toch zelf
bedenken wat ze op de BBQ knallen!

Bron: Distrifood
Dit artikel afdrukken