Om Nederlanders meer groente en fruit te laten eten zijn maatschappelijke en politieke keuzes en een gezamenlijke aanpak nodig. Dat zegt het nieuwe rapport ‘Wat eten we morgen? Lekker innovatief… groente en fruit’ van de Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN).

SIGN verkent in het rapport mogelijke oplossingen die beleidsmakers, politici, telers, marketeers en schoolbesturen kunnen inspireren om een bijdrage te leveren aan het verhogen van de Nederlandse groente- en fruitconsumptie. Het rapport pleit voor een integrale aanpak, want een enkele regel, aanpak, partij of product zal de groente- en fruitconsumptie niet verhogen.

Nederlandse consumenten houden van aantrekkelijk, makkelijk en betaalbaar voedsel dat altijd en overal verkrijgbaar is. “We lusten en eten vrijwel alles, als het er maar mooi uitziet,” volgens het rapport. Ook moet het makkelijk en snel te bereiden zijn. Daarnaast geldt dat we kopen wat voor ons ligt en dat we trek krijgen in wat we zien. Daar kan de voedingsmiddelenindustrie op 2 manieren op inspelen. Enerzijds door groenten en fruit zichtbaar, toegankelijk en beschikbaar te maken en het gebruiksgemak te vergroten. Anderzijds door een innovatief groente- en fruitaanbod te bieden dat past bij de wensen en behoeften van consumenten. Het mooiste zou zijn als dat aanbod meteen ook een grotere aantrekkingskracht heeft dan ongezond en bewerkt voedsel.

Waarom geen licht verslavende sperziebonen of spruitjes waar je blij van wordt?
'Het nieuwe normaal'
Supermarkten zouden groente en fruit anders moeten aanbieden. “Het groenteschap is geen hoek meer aan het begin van de winkel, maar verbreedt en verspreidt zich over de hele supermarkt, tot aan de tompouce van groente die een gelukzalige dopamine-boost geeft,” klinkt het in het rapport. Op deze manier wordt groente- en fruit ‘het nieuwe normaal’.

De overgang naar dat nieuwe normaal vraagt om meer innovatie op het gebied van groente en fruit. Volgens SIGN heeft Nederland alle ingrediënten in huis om hèt innovatielaboratorium voor groente en fruit te worden in de wereld. We hebben de vierkante meters tuinbouwgrond, de kennis, de onderzoeksbasis en de infrastructuur. In het verschiet liggen groente en fruit met een medische waarde (en medische claims) of specifieke inhoudsstoffen als vitamines, antioxidanten en eiwitten. Groente en fruit als 'personalised medicine', afgestemd op de behoeften van specifieke doelgroepen. Maar ook voor het algemene publiek heeft het groente en fruit innovatielaboratorium van alles in petto. Denk aan de ontwikkeling van "superaantrekkelijke groente en fruit met een bliss- of dooreetfactor," die de consument een prettig gevoel geven. Waarom geen licht verslavende sperziebonen of spruitjes waar je blij van wordt?

SIGN pleit er voor bestaande initiatieven van actieve burgers te stimuleren en te versterken en daarbij vooral kinderen en jongeren een stem te geven. Werkgevers, het onderwijs en de zorg hebben een voorbeeldfunctie omdat consumenten het grootste deel van hun dag doorbrengen op het werk en op school. Als dáár groente en fruit de norm wordt, zal dat op den duur echt invloed hebben.

'Denkraam vergroten'
De verkenning sluit af met de oogst aan ideeën, mogelijke acties en maatregelen uit de gesprekken en interviews. Rijp en groen door elkaar. Het is een spannend overzicht, bedoeld om te inspireren, het denkraam op te rekken en te vergroten en mogelijkheden aan te dragen voor het verhogen van de groente- en fruitconsumptie.

Dit artikel afdrukken