Ik zie het al voor me. Eerst een ellenlange vragenlijst en daarna lekker eten. Ahum ... zodra je iets vergeten bent af te checken krijg je een giga boete aan je kont als ondernemer. Customer Relation Management (CRM) heet dat tegenwoordig in goed Nederlands.
De Europese Commissie wil dat ook restaurants, cafetaria’s en andere cateraars hun klanten actief informeren over risico’s die de producten die zij aanbieden kunnen hebben voor allergiepatiënten. Deze verplichting is een onderdeel van het nieuwe voorstel van de Europese Commissie voor etikettering van verpakte en onverpakte voeding. Zeventig procent van de levensbedreigende allergische reacties vindt plaats als mensen buiten de deur eten, aldus Europees topambtenaar Alexandra Nikolakopoulou.
Ook bakkers, slagers, traiteurs en marktkramen die niet-voorverpakt voedsel verkopen moeten informatie geven over de risico's van hun producten voor allergiepatiënten. Koninklijke Horeca Nederland vindt het Europese voorstel overbodig. Volgens de organisatie kunnen klanten voordat ze een bestelling doen ook zelf aangeven dat ze ergens allergisch voor zijn.
bron: AD met dank aan foodholland
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik maak een grote denkfout bedenk ik me net: mensen die allergisch zijn voor bijv. gluten zullen niet zo snel een (buffet)restaurant binnenstappen... Dus op deze factor gelet is de steekproef niet zo representatief. Oef... het vak "methoden en technieken" is alweer veel te lang geleden
1 op de 125 lijkt me wel erg veel. Dat zou betekenen dat ik dagelijks 4 glutenvrije menu's zou moeten "leveren". Als er één per week is, is dat al heel hoog ingeschat.
(laat ik de discussie over representatieve steekproef etc etc maar achterwege. Onze gasten zijn nou eenmaal representatief voor Europa. Point! ;) )
@ Rene, in antwoord op je vraag of dit op de ROC's van Nederland ( Regionale Opleidings Centra) verplichte kost is; is ja uiteraard. Alle onderwerpen komen voorbij en komen aan bod. Hoewel de boeken vaak een beetje achter lopen is het de taak van de docent om de informatie update te maken.
Toch weet ik uit mijn praktijk-verleden dat maar weinig koks hier mee bezig zijn. Het komt pas weer aan de oppervlakte als er gasten zijn die met allergie-en binnenkomen. Dan moet de vakboeken en het internet weer in gedoken worden. Je ziet dan vaak dat de koks hun uiterste best doen om de gast een bijzonder en smaakvol maal voor te zetten. Ze worden dan immers weer gekieteld om van het vaste pad af te buigen.
Coeliakie komt niet meer of vaker voor, het is een genetische afwijking die nu beter te herkennen is, waardoor het lijkt of het er meer zijn. De raming is nu 1 op de 125.
Nee, ik vind niet dat een kok zijn keuken glutenvrij moet houden, maar dan moet hij niet zéggen dat hij glutenvrije maaltijden kan serveren. Je hebt dus aan de ene kant de ontwetendheid en aan de andere kant de onverschilligheid, want laat ik het dan maar vriendelijk zo noemen. Gewoon zéggen: ja hoor, dat is glutenvrij, onder het motto: dat merkt ze toch niet. Wanneer er koks zijn die glutenvrije familieleden hebben, merk je dat meteen. Dan is er geen probleem.
Natuurlijk is het zo dat coeliakie steeds meer voorkomt. Maar iedereen kan tegen elk stofje inteloranties ontwikkelen. Het lijkt mij in de praktijk onmogelijk met iedereen rekening te houden...