De verkoop van wijn daalt over de hele linie in de Europese Unie. Om de verkoop van Europese wijn te bevorderen moet op etiketten voortaan - net als in de Nieuwe Wereld - de druivensoort, zoals Chardonnay, Merlot of Shiraz, komen te staan. Landen als Australië, Zuid-Afrika of Chili doen dat en zouden daardoor marktaandeel hebben gewonnen ten opzichte van Europese concurrenten.
Zou het? De Nieuwe Wereld - zoals het zo mooi heet - heeft wijn makkelijk gemaakt. Je zet gewoon de naam van een druivensoort op een wijn en de consument weet wat hij krijgt. Maar .... de traditie in Frankrijk, Italië en Spanje zit zo niet in elkaar. De problematische AOC's, DO's en DOC(G)'s zijn vrijwel allemaal blends, dwz mixen van verschillende druivensoorten. Die moeten dus gewoon over over op vin de table en vin de pays (als ik het maar even in het Frans doe), maar de blends opgeven en kiezen voor één druif daarvan en die bij zijn druivennaam noemen?
Ik ben bang dat het probleem vnl. in de kwaliteit daarvan zit. Zou mevr. Fischer wel eens Nieuwe Wereld ééndruivensoort-wijn (chique gezegd: 'mono-cépage wijn') naast een Europese hebben gezet die gewoon in massa is geproduceerd? Ik ben bang van niet ..... Onze kwaliteit is het gewoon niet. Dáár zit het probleem in de wijn voor de massa waar Fischer-Boel het over heeft.
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dat dit niet gaat lukken staat als een paal boven water. Er is een te sterke lobby in de wijnwereld voor authenticiteit. Wellicht bedoeld als luchtballon?
Tsja, dan moet Bable-fish het wel goed vertalen natuurlijk ...
Ik hoop maar dat het plan toch net even anders zal blijken te zijn. Dit lijkt nergens naar! Ik ga alles eens rustig lezen, maar het staat me niet aan. Zou mevrouw Fischer Boel onze blogs niet lezen? Wij hadden met zijn allen veel betere ideeën ;-)
Feitelijk leidt het voorstel van Fischer-Boel ertoe dat er maar een paar soorten wijn overblijven. Cabernet-Sauvignon, Merlot, Syrah (die dan definitief Shiraz gaat heten) en Zinfandel (die in Europa aangeplant zal moeten worden) voor rood.
Chardonnay, Sauvignon Blanc en Steen (die geen Chenin meer kan heten).
Waarom: dat zijn de druiven die het grote publiek kent. Het betekent dus dat er uitgebreid herplant moet worden om ... meer van hetzelfde te krijgen en dus de nog meer concurrentie in dezelfde markt.
Het voorstel veegt in 1 klapt de eigenheid van Europa weg en springt over een markt die bepaald wordt door de nieuwe wereld. Zou dat nou verstandig zijn?
Bedenk nou zelf: zelfs Sangiovese, Tempranillo en Grenache moeten - logisch geredeneerd - verdwijnen en er zou bijv. Pinotage voor moeten worden herplant. Die hebben namen geen herkenbaarheid oftewel 'merkwaarde' voor het grote publiek. Dankzij Sideways mag gelukkig de Pinot Noir nog blijven staan en worden toegevoegd aan het rijtje voor rood ;-)