Dranken en snacksconcern PepsiCo presenteerde woensdag de resultaten over het vierde kwartaal 2014. De nettowinst daalde met 25% en kwam uit op $ 1,3 miljard. De omzet daalde ook, met 1% naar $ 19,9 miljard. De omzet daalde het hardst in Europa, met 10%. In Zuid-Amerika daalde de operationele winst met 20%.
Het concern realiseerde wel een omzetgroei (van 4%) in Azië, het Midden-Oosten en Afrika.
Over heel 2014 kwam PepsiCo uit op een omzet van $ 66,6 miljard en een nettowinst van ruim $ 6,5 miljard, een daling van 3%. Dat meldt het FD.
Teruglopende frisdrankconsumptie
Eerder deze week moest ook frisdrankconcern Coca-Cola met de billen bloot. De drankenproducent zag zijn nettowinst in het vierde kwartaal met 55% teruglopen, onder andere door eenmalige afschrijvingen en valutaverliezen. Lichtpuntje voor Coca-Cola was dat de verkopen in de VS, de grootste markt, na drie kwartalen met dalende verkopen, weer een stijgende lijn vertoonden. Om de tegenvallende verkopen te compenseren heeft Coca-Cola het afgelopen kwartaal de prijzen met gemiddeld 4% verhoogd.
Beide frisdrankconcerns hebben te lijden van de trend dat consumenten toch zoetjes aan minder frisdrank gaan drinken. Jaap Seidell twit daarover:
Alternatieve producten
Coca-Cola probeert die trend te keren door de prijzen te verhogen en in te zetten op 'gezondere' dranken als sappen (Minute Maid), water (onder andere Evian) en... melk.
PepsiCo heeft een andere pijler om de winst op te krikken: de snacksdivisie. Frito-Lay, met onder andere de merken Lay's en Dorito's, zag de verkopen in Noord-Amerika het afgelopen kwartaal met 3% stijgen. Maar of dat gaat helpen als meer en meer consumenten voor hun gezondheid blijken te kiezen?
Fotocredits: Mike Mozart
Dit artikel afdrukken
Het concern realiseerde wel een omzetgroei (van 4%) in Azië, het Midden-Oosten en Afrika.
Over heel 2014 kwam PepsiCo uit op een omzet van $ 66,6 miljard en een nettowinst van ruim $ 6,5 miljard, een daling van 3%. Dat meldt het FD.
Teruglopende frisdrankconsumptie
Eerder deze week moest ook frisdrankconcern Coca-Cola met de billen bloot. De drankenproducent zag zijn nettowinst in het vierde kwartaal met 55% teruglopen, onder andere door eenmalige afschrijvingen en valutaverliezen. Lichtpuntje voor Coca-Cola was dat de verkopen in de VS, de grootste markt, na drie kwartalen met dalende verkopen, weer een stijgende lijn vertoonden. Om de tegenvallende verkopen te compenseren heeft Coca-Cola het afgelopen kwartaal de prijzen met gemiddeld 4% verhoogd.
Beide frisdrankconcerns hebben te lijden van de trend dat consumenten toch zoetjes aan minder frisdrank gaan drinken. Jaap Seidell twit daarover:
Het gaat slecht met de softdrink industrie. Indicatie van goed nieuws voor volksgezondheid. http://t.co/roW3nu10Mi
— jacob seidell (@jaapseidell) February 12, 2015
Alternatieve producten
Coca-Cola probeert die trend te keren door de prijzen te verhogen en in te zetten op 'gezondere' dranken als sappen (Minute Maid), water (onder andere Evian) en... melk.
PepsiCo heeft een andere pijler om de winst op te krikken: de snacksdivisie. Frito-Lay, met onder andere de merken Lay's en Dorito's, zag de verkopen in Noord-Amerika het afgelopen kwartaal met 3% stijgen. Maar of dat gaat helpen als meer en meer consumenten voor hun gezondheid blijken te kiezen?
Fotocredits: Mike Mozart
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
The Economist wijst er in een analyse bij de kwartaalverliezen van Coca-Cola en Pepsico op dat er ook een hele normale, economische verklaring is voor de terugval: de duurder wordende dollar. Hoe graag we ook zouden willen dat de consumenten wereldwijd minder suikerhoudende dranken gaan drinken, de frisdrankindustrie is nog altijd een melkkoe voor investeerders. The Economist citeert Warren Buffett die stelt dat suikerverwerkende producenten in een 'dream business' zitten, 'met hun mogelijkheid om verslavende producten te verkopen zonder dat ze bang hoeven te zijn dat ze te maken krijgen met regelgeving of fiscale maatregelen zoals die waar de dranken- en tabaksindustrieën mee te maken hebben'.