"Maaltijdbezorger Deliveroo gaat zijn databerg dit jaar te gelde maken," kopt het Financieele Dagblad. Deliveroo weet veel over het koop- en bestelgedrag van zijn klanten in de 14 landen waar de maaltijdbezorger actief is.

Zo geven Nederlanders en Duitsers van alle Europeanen het vaakst fooi. Bestellen Fransen weliswaar vaak een croque monsieur, maar nog liever een hamburger. Eten klanten ten noorden van de Liffey in het Ierse Dublin graag fastfood, maar ten zuiden van die rivier liever salades, soepen en falafel. Op basis van persoonlijke eetvoorkeuren weet Deliveroo ook precies welke kortingsacties klanten over de streep kunnen trekken om het avondeten te bestellen in plaats van zelf te koken.

Eetvoorkeuren
De maaltijdbezorger is van plan deze data dit jaar vaker te gebruiken. Klanten krijgen binnenkort een restaurantaanbod gebaseerd op hun voorkeuren. Eet je op maandag een gezonde salade en op vrijdag een pizza, dan onthoudt Deliveroo dat en zet je alvast op het spoor van je favorieten.

Virtuele restaurants
Niet alleen consumenten hebben baat bij de verzamelde data, ook restaurants. Deliveroo kan op basis van de besteldata zijn aangesloten restaurants vertellen als het in hun afzetgebied aan een bepaald aanbod ontbreekt. Daar kunnen restaurants vervolgens op inspelen door ‘virtual brands’ te beginnen, vanuit hun eigen keuken.

Zo zou een sushirestaurant naast zijn gebruikelijke menu kunnen besluiten ook pokébowls te gaan aanbieden, niet in het restaurant maar als te bestellen aanbod. Deliveroo schat dat er tegen het einde van 2019 zeker 1.700 van dat soort 'virtuele restaurants' zullen zijn in Europa.

Hasna Chelhi
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


De nieuwe verkoopstrategie van Deliveroo sluit aan bij wat concurrent Thuisbezorgd.nl eerder al opmerkte. "Thuisbezorgd.nl is geen maaltijdbezorger", zei oprichter Jitse Groen, maar een databedrijf. Deliveroo lijkt ook op die koers te zitten. Het bedrijf gaat een 'marketplace' inrichten, een digitaal platform dat bemiddelt tussen klanten en restaurants met eigen bezorgers en biedt klanten de keuze om zelf hun onlinebestellingen op te halen. In beide gevallen is er geen Deliveroo-rider meer nodig. Deliveroo maakt de transactie makkelijk en laat de klant kiezen hoe die zijn bestelling in huis haalt.

Wil je meer weten over hoe digitalisering in de voedselketen onze voedselaankopen beīnvloedt? Kom dan naar het congres Digital Food op 26 maart 2019. Stijn Verstijnen, General Manager van Deliveroo Nederland, is één van de sprekers.


Dit artikel afdrukken