Marjolein Streur
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Hoe het zit. De inhoud van de darm is door een enkelvoudige laag van cellen (mucus) afgeschermd van de rest van het lichaam. Deze laag zorgt ervoor dat bacteriën in de darm niet in de rest van het lichaam terecht komen. De cellen van de mucuslaag worden bij elkaar gehouden door eiwitten die de zogenoemde tight junctions vormen. In 2000 ontdekte de Italiaanse arts en onderzoeker Alessio Fasano dat het eiwit zonuline een belangrijke rol in speelt in het ondoorlaatbaar maken van de darmwand naar de bloedbaan.

Als die tight junctions in topvorm zijn, dan laten ze niets door van de darmen naar het bloed. Maar onder invloed van allerlei factoren, kunnen ze hun kracht verliezen en minder goed functioneren. Als dat gebeurt, kunnen bacteriën wel uit de darm in de bloedbaan terecht komen en kan er een immuunreactie ontstaan.

Oorzaken en gevolgen
De factoren die een rol spelen bij het ontstaan van een lekkende darm zijn zo algemeen dat vermoedelijk iedereen van tijd tot tijd wel eens een lekkende darm heeft. Het kan ontstaan door stress, een verkeerd eetpatroon en het leveren van een topsportprestatie. Maar een leaky gut kan ook chronisch worden, zoals bijvoorbeeld bij mensen met morbide obesitas. Het Westerse eetpatroon lijkt bij te dragen aan het ontstaan van een lekkende darm. Uit een muizenstudie bleek dat bij muizen die voeding met een hoog vetpercentage kregen, al na enkele weken een lekkende darm ontstond.

Een leaky gut kan voor allerlei problemen zorgen. Ten eerste kan het leiden tot fysieke problemen, zoals darmklachten, laaggradige chronische ontstekingen, voedselintolerantie, auto-immuunziektes of een bacteriële infectie. Ten tweede lijkt het ook samen te hangen met psychische klachten als depressie en een laag zelfbeeld.

Wat is eraan te doen?
Een lekkende darm is over het algemeen weer te herstellen door een gezond voedingspatroon dat laag in suikers en vet is. Ook kan het gebruik van probiotica de klachten verminderen. Die kun je uit een supplement halen, maar komen ook in gewone groenten als asperges, artisjok, ui, knoflook voor of in gefermenteerde producten als yoghurt, karnemelk en kefir. Ook bij een lekkende darm komt het dus vooral aan op de leefstijl: gezond eten en het verminderen van stress. Je hebt er niet eens Yakult voor nodig, als je je een beetje aan de spelregels voor gezond eten en leven houdt.
Dit artikel afdrukken