Ook in België doet het stadse gemaksconcept - zoals in Nederland Coop en Spar City - opgang. In de voetgangerszone van Brussel opende de Franse supermarktketen Carrefour woensdag de eerste vestiging van een nieuw soort stadswinkel. In Frankrijk deed de supermarktketen, die vooral megawinkels net buiten of aan de rand van steden exploiteert, al ervaring op.

"'Carrefour City' is een manier om aan te knopen bij de consumptiegewoonten van de stedelijke consument", aldus Carrefour in Gondola. In de 200 m2 grote winkel zijn biologische en lokale producten te krijgen en eigen merkproducten. Carrefour wil de stedelijke consument aangenaam treffen met een aankleding die grotendeels bestaat uit gerecycleerde materialen en een zero-afvaldoel. Klanten kunnen hun eigen tassen, zakken of potten meebrengen en er zijn volop alternatieven voor plastic zakken te krijgen.

Met de nadruk op biologisch, lokaal en vers en een ter plekke te nuttigen aanbod van ontbijt tot saladebar dat je ook mee kunt nemen, is de stadse consument goed bediend, denkt Carrefour. Een hip restaurantdeel, met wifi, zelfbedieningskassa's, een Nutri-Score-scanner en de mogelijkheid de boodschappen per fietsleveringsdienst thuis te krijgen vervolmaken het Carrefour City-concept.

Vorig jaar startte concurrent Delhaize ook een 'hyperambitieus' stads- en gemaksconcept: Fresh Atelier. Dat telt nu 8 vestigingen. Hoeveel Carrefour City's er gaan komen, is nog onbekend.
Gondola - Carrefour stelt nieuw concept voor in Brussel: Carrefour City
  • Deel
Druk af