Mensen zijn niet de enige diersoort die zich in de luren laat leggen door 'framing'. Ook onze naaste verwanten, bonobo's en chimpansees, laten zich bij hun besluitvorming sturen door een simpel 'marketingtruukje'.

Zet mensen een hamburger voor en zeg er bij dat hij voor 75% uit mager vlees bestaat. Of dezelfde burger, maar dan met de toelichting dat er 25% vet in zit. De 'magere' burger zal zonder mankeren lekkerder gevonden worden, ook al hebben we het over precies dezelfde burger. Eenzelfde mechanisme van positieve of negatieve framing blijkt ook bij mensapen te werken.

Voorkeur te beïnvloeden door framing
Onderzoekers van Duke University voerden in twee apenreservaten in Congo experimenten uit. De 23 chimpansees en 17 bonobo's kregen de keus tussen een handje noten of een stukje fruit. Vervolgens werd het fruit extra aantrekkelijk neergezet door in de helft van de gevallen een stukje bonusfruit aan te bieden. Of het werd juist negatief gepositioneerd door de apen twee stukjes fruit te laten zien, en als ze dan voor het fruit kozen in de helft van de gevallen maar één stukje toe te delen.
De positieve framing bleek er voor te zorgen dat de apen de voorkeur gaven aan het fruit boven de noten. Hadden ze de negatieve opzet van de proef meegemaakt, dan kozen de apen voor de noten. Terwijl de uitkomst in beide gevallen precies hetzelfde was: in beide gevallen was de kans op 2 stukjes fruit 50%. Vergelijk dat met mensen die te horen krijgen dat er 50% kans is dat een voorgenomen ingreep lukt. Die zullen vaker voor de medische ingreep kiezen dan mensen die te horen krijgen dat de kans dat het mislukt 50% is.

"Mensen neigen er naar iets méér te willen als je de positieve kanten benadrukt dan wanneer je de negatieve kans noemt, zelfs bij gelijke uitkomsten", zegt co-auteur Christopher Krupeny in ScienceDaily. "Wetenschappers hebben steeds gedacht dat deze voorkeuren samenhingen met onze cultuur, of de manier waarop we ons sociaal organiseren, of onze ervaring met de financiële markten. Maar het feit dat chimpansees en bonobo's, de primaten die het dichtst bij ons staan, dezelfde voorkeuren vertonen lijkt er op te wijzen dat ze diep in onze biologie verankerd zijn".

Dat we ons zo gemakkelijk laten verleiden, blijkt dus het gevolg van een oeroude 'marketingtruc' van Moeder Natuur.

Het onderzoek is verschenen in The Royal Society Biology Letters.

Fotocredits: 'Bonobo', Ted
Dit artikel afdrukken