In de Ondertussen van dinsdag 24 maart vallen mij deze berichten op:

- een ooievaarskoppel heeft zich gevestigd bij het treinstation van Meppel (NOS). Op de bovenleiding zijn de vogels een nest aan het maken, hun tweede inmiddels. Dat zit zo. Spoorwegbeheerder ProRail is niet zo blij met de nieuwe bewoners; ze veroorzaken overlast. Takken, hele nesten of de vogels zelf kunnen het treinverkeer ontregelen. De spoorbeheerder verwijderde het nest, na toestemming van de provincie Drenthe. Toestemming is nodig omdat ooievaars in Nederland beschermd zijn en het verwijderen van hun nesten verboden is. Ooievaars zijn honkvast; het stel is inmiddels begonnen met het herbouwen van hun nest op dezelfde plek. ProRail gaat het nest weer weghalen. Het bedrijf zette op een aantal plaatsen in de buurt broedpalen neer en hoopt dat het stelletje wil verhuizen.

- Nederlanders gingen nog even snel wiet halen voordat de coffeeshops zouden sluiten. In de VS ontstonden rijen voor gun sellers. In Groot-Brittannië stonden gisteren fastfoodfans in de rij bij McDonald's drive-throughs voor hun laatste ‘shot’ Big Mac (Daily Mail). Gisterenavond om 19.00 uur sloot de hamburgerreus alle Britse vestigingen. Fastfoodketens Greggs, KFC en Nando's hebben hun voorbeeld gevolgd en kondigden ook de sluiting van hun restaurants aan.

- in deze bijzondere coronatijd ontstaan onverwachte allianties. Belgische concurrenten Delhaize en Colruyt gaan samen kosteloos boodschappen bezorgen aan ziekenhuispersoneel (Retail Detail). In Duitsland sloten ALDI en McDonald's een alliantie. Personeel van de gesloten fastfoodketen gaat helpen bij de druk bezochte discounter (Retail Detail).

De Australische supermarkt Coles Wollworths past eenrichtingsverkeer door de winkelpaden toe als onderdeel van de strijd tegen corona (Daily Mail). De luchtkwaliteit is mede door coronamaatregelen verbeterd (De Standaard). Hoeveel daar precies aan toe te schrijven valt, blijkt echter lastig te bepalen omdat zuivere, polaire lucht de luchtvervuiling verspreidt.
Nederland behoudt het record van grootste drijvende zonnepark van Europa (Duurzaam Bedrijfsleven). Voor het zesde jaar op rij wint PLUS het GfK MVO Rapport (Distrifood). PLUS en de supermarktbranche als geheel krijgen wel lagere cijfers. Volgens research director Joop Holla van GfK is dat vooral het gevolg van de druk van actiegroepen en maatschappelijke discussies over duurzaamheid en dierenwelzijn. Spar komt als grote stijger uit de bus en rukt op naar de tweede plek.

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken