Onze Markt wil de Nederlandse consument de baas maken over wat hij eet, schrijft hetkanWEL. Het initiatief is een kopie van het Franse C'est qui le patron, dat ook in België en Duitsland de consumentenharten veroverde.

Via C'est qui le patron?(Wie is de baas?) bepaalt de consument zelf welke producten in de schappen komen te liggen. Ook krijgt de consument een stem in het productieproces, de verpakkingen en de productprijs.

Onze Markt verkreeg de gebruiksrechten op het Franse concept in 2020 en begint met het wegwerken van de aardappelbergen die ontstaan zijn door de sluiting van de horeca. De initiatiefnemers willen aardappeltelers beschermen tegen plotseling veranderende vraagvolumes in de voedselketen door Covid-19.

De consument heeft binnen Onze Markt niet meer te maken met een supermarktinkoper die voor hem product en prijs kiest, maar neemt die rol zelf. Onze Markt spreekt van de 'prosument' - door mee te beslissen over de teeltwijze van de aardappels, het gebruik van bestrijdingsmiddelen, het type aardappel, of die gewassen moeten zijn of niet, hoe belangrijk de vorm en grootte zijn en de prijs die hij ze waard vindt. Vóór de lancering van de aardappels begin april hoopt Onze Markt 10.000 consumentenstemmen in te zamelen.

Het nu ook naar Nederland gehaald concept wil boer en consument verbinden én pakt grote thema's aan als transparantie, een eerlijke prijs, voedselverspilling en plastic verpakkingen. Op naar een betere voedselketen, aldus hetkanWel.
Het kan wel - Bij Onze Markt bepaalt de consument de prijs van een product - hetkanWEL
  • Deel
Druk af