De tien grote supermarktketens doen te weinig om hun klanten te helpen bij een gezond eetpatroon. De etikettering van de huismerken kan beter, net als de productsamenstelling. Bovendien zijn het vooral de ongezonde producten die in de aanbieding zijn. Wie bij de kassa moet wachten staat vaak oog in oog met allerlei vette en zoete lekkernijen zoals koek, snoep en chips. Dat stelt de Consumentenbond.
DekaMarkt, Coop en de winkelformules van Dirk van den Broek en Plus scoren het slechtst, zo blijkt uit het 'Super Gezond onderzoek' van de Consumentenbond. Klanten van Albert Heijn zijn nog het best af, al is ook daar nog voldoende ruimte voor verbetering.
Het eerste exemplaar van het onderzoeksrapport is op 20 februari aangeboden aan het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de supermarkten. De Consumentenbond roept de supermarkten op de gezonde keuze makkelijker te maken. Ook moet er een jaarlijks – onafhankelijk – onderzoek komen naar de vorderingen.
bron: Consumentenbond
Dit artikel afdrukken
Het eerste exemplaar van het onderzoeksrapport is op 20 februari aangeboden aan het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de supermarkten. De Consumentenbond roept de supermarkten op de gezonde keuze makkelijker te maken. Ook moet er een jaarlijks – onafhankelijk – onderzoek komen naar de vorderingen.
bron: Consumentenbond
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
@jurgen,
Ik zeg alleen dat de consument geen pure slaaf van de industrie is, niet dat hij niets zombie-achtigs of slaafachtig heeft. De Snicker-graaier is slaaf van zijn impulsen. Het is geen 100% bewuste keuze.
Als mensen 100% bewust boodschappen zouden doen, zou er ook geen oproep tot dombolabels zijn.
Een supermarkt die gezondheid promoot, is raar bezig als hij per saldo meer ongezonde mensen kweekt door ongezonde snacks bij de kassa te leggen. Gelukkig is in de AH een McDonald's gevestigd, daar kun je ook bewust kiezen.
Het zou een goed idee zijn als de supermarkten bijeen zouden komen om hier samen mee te stoppen.
Wouter,
Mag ik je opmerking van gisteren even citeren: "
Zeggen dat 'de industrie' oppermachtig is en de consument haar zombie-achtige slaaf, is laster."
Vind ik ook en dat gaat ook op voor de supermarkten. Supermarkten bieden prima spul aan en daar eindigt hun verantwoordelijkheid. Zoals Ailko ook al zegt: er is keuzevrijheid. Tabakswinkels en slijters mogen hun waren ook aan de man brengen, gelukkig maar.
Je zou hoogstens kritiek kunnen hebben op het assortiment maar als de consument gebombardeerd wordt met reclame voor honig viezigheid wil hij/zij dat kopen en zou het economische zelfmoord zijn voor de supermarkten dat niet in de schappen te leggen.
@Ailko,
De omzet hoeft niet onder te lijden, want er kunnen ook tijdschriften, speelgoed etc. neergelegd worden. Er is inderdaad een vrije keuze van de supermerkten om dit te doen. Maar een supermarkt is essentie een dienstverlener. Die moet dus zoveel mogelijk aan de wensen van de klant tegemoet komen. Die wensen proberen ze zelf te achterhalen door allerlei marktonderzoeken. Maar als de klant zelf ergens om vraagt moeten ze knipmessen. Zeker als ze met duizenden tegelijk iets vragen via de Consumentenbond.
Er stond hier laatst een onderzoeksgegeven dat vooral mensen met overgewicht naar die ongezonde impulssnacks bij de kassa grijpen, ondanks alle ik-kies-bewust-klavertjes die ze daarvoor hebben geplukt. Ironie: eerst volkomen bewust kiezen, hersens in de hoogste concentratiestand, calorieën op de achterkanten lezen en dan toch nog overgeleverd worden aan je impulsen. Ik kan het zo snel niet vinden, dat onderzoek.
Maar als het enigszins klopt, zou zeker een supermarkt met MVO-credostickers de Marsen en Snickers bij de kassa weg moeten halen. Anders gaan we met zijn allen naar Zaandam.
(Of naar de Lidl om biogroente en snoekbaars te kopen)
Waarom steekt de consumentenbond niet de hand in eigen boezem? Doen ze zelf wel genoeg om mensen juist voor te lichten? Als klanten producten niet meer kopen verdwijnen die zaken vanzelf uit de supermarkt want dan is er niets meer aan te verdienen.
laat ik even de advocaat van de duivel spelen:
"Als supermarkt wil ik verkopen, deze impuls aankopen werken nu eenmaal beter bij de kassa. Mijn doel is omzet en ik ga er als verantwoorde supermarkt van uit( immers alle gezonde producten liggen absoluut in de winkel!) dat de consument zelf in staat is te kiezen wat goed voor hem wil. Ik wil geen regelgeving maar een liberale keuzemogelijkheid."