De tien grote supermarktketens doen te weinig om hun klanten te helpen bij een gezond eetpatroon. De etikettering van de huismerken kan beter, net als de productsamenstelling. Bovendien zijn het vooral de ongezonde producten die in de aanbieding zijn. Wie bij de kassa moet wachten staat vaak oog in oog met allerlei vette en zoete lekkernijen zoals koek, snoep en chips. Dat stelt de Consumentenbond. DekaMarkt, Coop en de winkelformules van Dirk van den Broek en Plus scoren het slechtst, zo blijkt uit het 'Super Gezond onderzoek' van de Consumentenbond. Klanten van Albert Heijn zijn nog het best af, al is ook daar nog voldoende ruimte voor verbetering.

Het eerste exemplaar van het onderzoeksrapport is op 20 februari aangeboden aan het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de supermarkten. De Consumentenbond roept de supermarkten op de gezonde keuze makkelijker te maken. Ook moet er een jaarlijks – onafhankelijk – onderzoek komen naar de vorderingen.

bron: Consumentenbond
Dit artikel afdrukken