In de markt voor de flitsbezorgers mag de consolidatie begonnen zijn, voor de Nederlandse onlinesupermarkt Crisp bleek het geen enkel probleem om €75 miljoen aan groeikapitaal op te halen. "We zijn nog een heel kleine speler in een gigantische markt," zegt Crisp-ceo Tom Peeters in het Financieele Dagblad. Tot de investeerders horen retailexperts als de voormalige Action- en Albert Heijn-CEO Sander van der Laan en betaalprovider Mollie-oprichter Adriaan Mol. Bij een eerdere kapitaalronde stapten ook Just Eat Take Away-topman Jitse Groen en betalingsverwerker Adyen-oprichter Pieter van der Does al in.

Crisp richt zich met een vers en lokaal aanbod tegen een goede prijs op de Nederlandse en sinds juni ook op de Vlaamse markt. Het bedrijf onderscheidt zich door een beperkt assortiment dat tegelijk heel ruim is omdat het alleen vers betreft. De consument kan kiezen uit 3.000 versproducten (versus de 30.000 producten die een supermarkt op het schap heeft) die na bestelling door consumenten worden ingekocht bij leveranciers. Het bedrijf hoeft dus geen kostbare voorraden aan te houden en heeft geen derving.

Het verse geld wordt, naast de (internationale) expansie en uitbreiding van het assortiment, gedeeltelijk aangewend voor de overname van De Eetfabriek, een producent van kant-en-klaarmaaltijden. "Wij weten steeds beter wat onze klant wil," zegt Peeters. "Nu kunnen we op basis daarvan maaltijden maken, met onze ingrediënten en onder ons eigen merk." Crisp ziet geen reden de groeiverwachtingen te temperen met het oog op de hoge energieprijzen en dreigende recessie. "Mensen zijn afgelopen maand niet opeens gestopt met eten." Hoe vaak klanten bestellen, in welke categorieën en hoeveel ze uitgeven ligt volgens Peeters in lijn met de verwachtingen voor het seizoen. "Ook in economische laagconjunctuur zijn de principes waar wij voor staan heel relevant."

Of Crisp inmiddels zwarte cijfers schrijft, houdt Peeters vooralsnog onder de pet.
  • Deel
Druk af