'Online winkelcentrum'
Dat online groeit, werd eerder deze week al duidelijk uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. De Nederlandse markt groeide tussen 2014 en het tweede kwartaal van dit jaar met ruim 20%. Ahold maakte vanmorgen bekend dat het bedrijf in Nederland 30% groeide in online. Nog beter dus dan de markt.
De nieuwe bezorgsuper Picnic komt eraan en kondigt aan ook andere pakketjes te willen gaan bezorgen. Amazon Fresh levert in de VS al boodschappen en zal dat vermoedelijk ook in Europa gaan doen. Hoogleraar e-commerce zegt vanmorgen in het FD dat de markt in een 'platformfase' komt. Aanbieders van fysieke producten worden via een soort online winkelcentrum verbonden met consumenten en logistieke partijen die de kortste vervoerslijntjes naar een distributiecentrum en die consumenten hebben.
Het online winkelcentrum is een platform zoals bijvoorbeeld Amazon. Klanten durven er hun gegevens aan te geven omdat ze die partij vertrouwen. Amazon biedt in zijn webwinkel inmiddels vele producten aan die het niet zelf verkoopt, maar aanbiedt voor andere winkels. Van winkel ontwikkelen Amazon en zijn Chinese evenknie Alibaba zich ongemerkt tot winkelcentrum, vanwege die centrale klantenadministratie die consumenten niet iedereen gunnen. Daar is vertrouwen voor nodig. Rond dat vertrouwen bouwen de platformen hun centrale winkelfunctie verder uit en worden zij aantrekkelijk voor heel uiteenlopende aanbieders. Daarom verkoopt Amazon allang niet alleen boeken en elektronica meer. Maar het grootste verschil met het 'oude' Amazon is dat het bedrijf steeds meer ruimte biedt aan anderen die via het Amazon-platform hun spullen aanbieden.
Eén ding is duidelijk: wie aan de voorkant het meeste vertrouwen geniet, wordt het nieuwe winkelcentrumHet 'nieuwe' Amazon biedt net als een winkelcentrum onderdak aan zijn eigen boekenwinkel, zaken met fietsen, hockeysticks, wielrenkleding, tweedehandsboeken, meubels, inbouwapparatuur, bloemen, tuinaarde, kleding en binnenkort verder alles wat je kunt bedenken. Bij Alibaba zijn zelfs tweedehands tanks en bazooka's in de webshop gesignaleerd.
Snelheid en gemak
In het FD wijst Wijnand Jongen, directeur van de brancheorganisatie Thuiswinkel.org, op het feit dat Amazon Prime zelfs betalende abonnees heeft die ze verschillende diensten aanbieden. Klanten voor hun aansluiting op Prime omdat ze daardoor snel een grote variëteit aan producten snel en gemakkelijk in huis kunnen halen. Ze hoeven er niet meer op uit, nu via Amazon Prime de hele wereld met een druk op de send-knop bij hen in huis komt. Jongen: "Als ze eenmaal je gegevens hebben en alles van je weten, kunnen ze alles binnen een uur thuis laten bezorgen. Het wordt steeds meer logistieke wedstrijd: wie is het beste in staat om spullen zo snel mogelijk bij consumenten te brengen?’
Postbode Picnic
Het FD onthult dat Picnic gaat werken als een postbode. Driemaal in de week komt het bedrijf op vaste tijden langs in de buurt. Waar de bezorgers van AH speciaal naar een klant rijden, zorgt Picnic voor een ander model: de hele buurt weet wanneer de Picnic-kar langskomt en stemt daar zijn bestellingen op af. Dat scheelt een berg in de bezorgkosten en verklaart waarom Pinic gratis gaat bezorgen.
Grootste vertrouwen voor, beste logistiek achter
Wie gaat winnen? Dat zal moeten blijken. De Amazons en Alibaba's zijn in staat om overal te wereld hun platformfunctie te vervullen. AH en Jumbo bezorgen zelf, maar hebben niet het voordeel van de buurtbezorging dat Picnic wel heeft. Ze hebben wel het vertrouwen van een grote schare vaste klanten. Picnic is een logistieke dienst, maar heeft nog geen platform. Eén ding is duidelijk: wie aan de voorkant het meeste vertrouwen geniet, wordt het nieuwe winkelcentrum. Ik beweerde onlangs dat Ahold om die reden Delhaize niet zou laten lopen; bestaande fysieke klantrelaties zijn immers het goedkoopst om te zetten in virtuele. Wie aan de achterkant de distributiecentra achter het winkelcentrum het snelst of gemakkelijkst kan verbinden met ons thuis, wordt de sterkste logistieke speler.
Fotocredits: Amazon.com
Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Aansluitend bij de laatste zinnen van Philip: in 'la distribution' van vers gaat vertrouwen in het 'veilig kunnen' naast 'vertrouwen in het niet rotzooien met mijn gegevens' en 'het product laten zijn wat erop staat' enorm meespelen. Er werd schamper gedaan over het koelwagentje van Picnic. We gaan het meemaken in de rest van dit inderdaad loeispannende jaar.
Buitengewoon interessante ontwikkeling. Blijkt maar weer dat de Fransen het juiste woord voor de retail gebruiken : La Distribution. Het gaat er niet om wat je in de winkel legt, het gaat om de logistiek. Winkel is tijdelijke opslagplaats van prachtige producten van onze fabrikanten op weg naar de consument. En nu kan die omweg worden vermeden.
Drie jaar geleden zeiden vele van die retail deskundigen die vorige week de move van AH met het vers-mandje "briljant" en " mooi instapmoment" noemden, dat het zo'n vaart niet zou lopen en dat er voor 2020 eigenlijk niets zou gebeuren. Het blijkt maar weer, voorspellen is moeilijk , vooral als het over de toekomst gaat. Voor mij is een ding zeker : er gaat nog veel meer gebeuren. Aardig ook om na te denken wat dat doet met regelgeving. Voedselveiligheid in al die zzp bezorgbusjes? Maximum bewaar temperaturen en HACCP ? We zullen heel anders tegen de keten moeten gaan aankijken.