De afgelopen 5 jaar is het aantal Europeanen dat online boodschappen doet met 60% toegenomen. Daarmee komt het percentage Europeanen dat online levensmiddelen bestelde in 2013 op 8%, tegen 5% in 2009. Dat blijkt uit een onderzoek door het marktonderzoeksbureau SyndicatePlus. Dat schrijft FoodNavigator.

Online shoppen in Nederland, VK, Frankrijk en Duitsland
In het onderzoek komt het koopgedrag in Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland aan bod. Voor het rapport werden 250 consumenten die recent online boodschappen hadden gedaan geïnterviewd. Daarnaast werd deskresearch gedaan. Online boodschappen doen blijkt vooral populair in de leeftijdsgroep 20-49-jarigen. Met name de Britten zijn 'early adopters': 22% van de bevolking doet daar online boodschappen. In Duitsland is dat 12%, in Nederland 11% en in Frankrijk 9%. In Frankrijk is de groei wel het snelst: plus 400% in 4 jaar.

De meest gekochte boodschappen zijn verpakte en houdbare levensmiddelen. Voor vers blijken consumenten toch de voorkeur te geven aan het zelf kunnen zien, voelen en pakken van hun aankopen.

Motieven voor online boodschappen doen
Het belangrijkste voordeel om online je boodschappen te doen is de 24-uur per dag beschikbaarheid. Daar staan de bezorgkosten als grootste nadeel tegenover. Die kunnen zelf een breekpunt zijn in de besluitvorming om met een bepaalde retailer zaken te doen. Andere belangrijke factoren zijn het assortiment en de prijs, maar niet de afstand tot de dichtstbijzijnde supermarkt. 62% van de online shoppers blijkt nota bene op 10 minuten of minder van hun favoriete fysieke supermarkt te wonen.

Liever met de desk/laptop dan mobiel shoppen
Nederland wijkt behoorlijk af van de andere Europese shoppers. Bij ons is het bestellen via mobiele apparaten veel minder ver doorgedrongen dan bij onze buren. Wij houden vast aan onze desk- of laptop. Dat schrijft Twinkle in een analyse van hetzelfde rapport. Nederlanders gebruiken in 88% van de gevallen de desktop voor hun online boodschappen, en 48% wil daar ook wel eens een mobiel apparaat voor gebruiken. In Groot-Brittannië liggen deze percentages op respectievelijk 51 en 89%, In Frankrijk op 48 en 61% en in Duitsland op 46 en 59%.

Fotocredits: www.consumer.gov.mo
Dit artikel afdrukken