Het Murdoch Childrens Research Institute uit Melbourne selecteert 550 deelnemers tussen de 12-17 jaar. De tieners worden gemeten en gewogen aan het begin van het onderzoek en na drie, zes en twaalf maanden. Gedurende de eerste twaalf weken bestaat het programma bestaat uit wekelijkse online sessies. De ouders worden betrokken door middel van nieuwbrieven; de tieners kunnen in een afgeschermde chatroom hun eetdagboeken en activiteiten vastleggen.

Australian Food News schrijft:


The MCRI’s Associate Professor, Joanne Williams, said the program would use the traffic light labelling system to educate teenagers on healthy food choices. “We try to get them to increase their serves of green foods and decrease their intake of red foods,” she said. “The programs will teach them ways to manage nutrition, exercise, weight and to improve body image.”

Opvallend is dat het programma, naast het (educatief) gebruiken van onder tieners populaire communicatiemiddelen als chat en SMS, ook inzet op de beeldvorming rondom het eigen lijf.

Professor Williams stelt in de Herald Sun: Airbrushed images of celebrities will be shown to help banish body image battles. "We show them that even so-called famous people don't look like that in real life, you shouldn't be aspiring to an unrealistic image, everybody is different, focus on the positive pieces of their body."

Fotocredits: uberculture
Dit artikel afdrukken