Burgemeester Bloomberg hoopte met zijn verbod op de supergrote verpakkingen de obesitasepidemie in zijn stad aan te pakken. Daarom speelde hij zijn voorstel via de Gezondheidsraad, en niet de gemeenteraad. De rechtbank verwees de 'soda ban' echter naar de prullenbak. Food Navigator bericht over nieuw onderzoek, uitgevoerd door de University of California (San Diego) en gepubliceerd in PLoS One, waaruit blijkt dat consumenten een onfeilbaar gevoel hebben voor 'meer waar voor hun geld'.

Voor het onderzoek konden proefpersonen kiezen tussen verschillende menu's waarbij de frisdrank in verschillende volumes aangeboden werden. Bij het eerste menu konden ze kiezen tussen een beker met 16, 24 of 32 oz inhoud (respectievelijk 0,47, 0,71 en 0,95 liter). Bij het tweede menu tussen een beker van 16 oz, twee bekers van 12 oz of 2 bekers van 16 oz, de ekende 'refills'. Het derde menu bevatte standaard één 16 oz beker.

De proefpersonen bleken significant meer frisdrank te kopen in de menus met twee bekers dan als ze een menu namen met maar een beker - zelfs als dat een megabeker kon zijn. De totale omzet aan frisdrank was ook beduidend groter als er combi-drankjes werden gekocht. Bij de menus met de standaard kleine beker bleek de minste frisdrank te worden verkocht.

De onderzoekers, onder leiding van Brent Wilson, concluderen: "Onze bevindingen suggereren dat het voor ondernemers erg aantrekkelijk is om meerdere drankjes aan te bieden als grote volumes niet mogelijk zijn. Een verbod op grote bekers zou wel eens het onbedoelde gevolg kunnen hebben dat er meer frisdrank gedronken wordt in plaats van minder."

Slechts één kleine maat beker zonder refill aanbieden werkt wél. Dat is het gelijk van Bloomberg. De conclusie zou dus moeten luiden: stop de refill én de grote beker.

Fotocredits: Drinks, AlishaV
Dit artikel afdrukken