In de 'Dier in blik'-bus had Ongehoord een mini-confrontatie gebouwd met de harde werkelijkheid van de intensieve dierhouderij. Beelden, geluiden en zelfs geuren moesten het soms wat nerveuze publiek laten beleven wat de activisten in het holst van de nacht aan proberen te tonen. Het mocht echter ook weer niet 'té' erg zijn, "we willen niet dat de bezoekers kotsend naar buiten komen", zei het meisje achter de stand met de veganistische cupcakes. "Vind je het spannend? Wat je gaat zien?" vroeg iemand in de rij aan een vermoedelijk hevig tegen dierenleed gekant meisje. Ze besloot uiteindelijk maar niet de bus in te stappen. "Ik vond het ook echt realistisch", was het commentaar van iemand die het wel aandurfde.

Activisten
Het zijn echte activisten, het onderzoeksteam van Ongehoord. Liever dan het gesprek aangaan met de veehouders, breken ze in om de rottigheid van de intensieve veehouderij aan te tonen: de gebroken poten, zieke dieren, open wonden, levend door hun soortgenoten opgegeten en dode beesten.

Ongehoord stuurt zijn onderzoeksteams erop af, want "alleen 's nachts zie je wat er allemaal mis is".
"Ik hoef ook niet met u in discussie te gaan", was het antwoord op onze vraag of ze wel eens gevraagd hadden of ze een boerderij bij daglicht mochten bezoeken.

In de Senaatszaal van het Academiegebouw was de toon aanmerkelijk minder grimmig. Campagneleider Johan Boonstra vertelde over zijn droom: 'ik wil een boom'. In die boom moeten kippen natuurlijk kunnen leven, zonder bang te zijn dat ze er op ieder moment uit geplukt en doodgemaakt kunnen worden. Ongehoord wil geen oplossing voor de huidige dierhouderijsystemen. Ongehoord wil een sociale verandering. Mensen moeten minder vlees gaan eten.

'Animal rights talk' wordt 'we moeten allemaal veganist worden'
Na een korte filosofische verhandeling over de 'illusie van waardenvrije samenlevingen/universiteiten/wetenschap' door filosoof Floris van den Berg was het tijd voor de keynote spreker van de avond, de Amerikaan Nick Cooney. Hij schotelde de zaal een onderhoudend betoog voor waarin hij de ins en outs van de psychologische overwegingen bij een gedragsverandering doornam. Cooney heeft het in zijn boek 'Change of Heart' over hoe psychologisch onderzoek in feite een 'road map of how to change behavior' is.

Bepaalde benaderingen werken bewezen beter dan andere, legt Cooney uit. Een greep uit zijn succesfactoren:
- gebruik 'stories, not stats' om mensen over te halen.
- stel mensen doelen voor waarvan ze zich kunnen voorstellen dat ze die gaan halen - niet te makkelijk, en niet te gecompliceerd
- begin met een klein, eenvoudig verzoek en volg dat op met een groter verzoek, de zogenaamde 'voet tussen de deur'
- maak de sociale normen duidelijk: mensen blijken zeer gevoelig voor wat andere c.q. de meeste mensen ook al doen.

Het thema van de avond verschoof. Van dierenwelzijnsactivisme werd het hoe langer hoe meer: hoe krijg je mensen zover dat ze vegetarisch (en van daaruit veganistisch) gaan eten. Aan het eind werd duidelijk waarom Cooney de nadruk zo op het vegetariër worden legt: in de VS leiden de verschillende activistenorganisaties tot een vermindering van het aantal ongelukkige dieren met één miljoen per jaar. Maar de jaarlijkse bekeerlingen die vlees achter zich laten en vegetariër of veganist worden, hebben een veel grotere impact. Dat scheelt, volgens Cooney, wel 500 miljoen dieren per jaar.

Ongehoord speelde daar prima op in. Bij de uitgang lag een boekje: 'Ongehoord lekker - veggiegids voor een diervriendelijk leven'. Bleken de boodschappen toch minder ver uit elkaar te liggen dan even gedacht. Of, zoals een toehoorder bij het verlaten van de zaal tegen zijn metgezel zei: "Hoeveel mensen hier in de zaal zouden er al vegetariër zijn?" De ander hoefde niet lang na te denken: "De meesten".

Bij de uitgang lag ook een mooie, glimmende full colour folder van Ongehoord - 'Het leven van dieren'. Zoiets kost wat. De Dierenbescherming kreeg een formidabele concurrent aan Wakker Dier. Nu moet Wakker Dier opletten. Consumenten geven hun steungeld aan dergelijke organisaties maar 1 keer uit.

Fotocredits: Foodlog Media
Dit artikel afdrukken