imageHet zou niet goed gaan met de sociaal duurzame Max Havelaar organisatie die ons sinds de jaren '70 eetwaar van wél fair betaalde boeren biedt. Dat nieuws hoorden we begin deze maand.

Koud twee weken later horen we dat desondanks de verkopen over het afgelopen jaar flink zijn gestegen.

Het wordt als volgt verklaard:

Fair Trade importeert levensmiddelen en handnijverheidsproducten uit ontwikkelingslanden en betaalt de producenten daarvoor een goede prijs. De producten worden verkocht in Wereldwinkels, Fair Trade Shops en sinds anderhalf jaar ook in supermarkten.
De verwachtingen van die laatste stap waren hooggespannen, maar vergen meer tijd dan gedacht om winstgevend te worden.
In de supermarkt wordt gevochten om schapruimte en elk dubbeltje marge. Ook Fair Trade moest met een lagere marge genoegen nemen.
Verder neemt de concurrentie van ‘eerlijke’ merken toe. Het koffiekeurmerk heeft intussen niet alleen gezelschap gekregen van Albert Heijn koffiemerken met het Utz Kapeh-stempel, maar ook van andere producenten die hun koffie verantwoorden met de groene kikker van Rainforest Alliance.


Volgens mij kan dit alles maar drie dingen betekenen:
- de marges staan onder druk vanwege dalende prijzen van Fair Trade producten (is dat iemand opgevallen?)
- de kosten van de organisatie rijzen de pan uit (niet zo fair, want die moeten zo laag mogelijk blijven, het gaat er immers om dat geld van Noord naar Zuid te krijgen en niet om het hier te verbrassen)
- de marge verdwijnt in de zakken van de supermarkten die hun schapruimte te duur verkopen en alleen maar goede sier maken met fair trade

Wie weet hier meer over?
Dit artikel afdrukken