Koud twee weken later horen we dat desondanks de verkopen over het afgelopen jaar flink zijn gestegen.
Het wordt als volgt verklaard:
Fair Trade importeert levensmiddelen en handnijverheidsproducten uit ontwikkelingslanden en betaalt de producenten daarvoor een goede prijs. De producten worden verkocht in Wereldwinkels, Fair Trade Shops en sinds anderhalf jaar ook in supermarkten.
De verwachtingen van die laatste stap waren hooggespannen, maar vergen meer tijd dan gedacht om winstgevend te worden.
In de supermarkt wordt gevochten om schapruimte en elk dubbeltje marge. Ook Fair Trade moest met een lagere marge genoegen nemen.
Verder neemt de concurrentie van ‘eerlijke’ merken toe. Het koffiekeurmerk heeft intussen niet alleen gezelschap gekregen van Albert Heijn koffiemerken met het Utz Kapeh-stempel, maar ook van andere producenten die hun koffie verantwoorden met de groene kikker van Rainforest Alliance.
Volgens mij kan dit alles maar drie dingen betekenen:
- de marges staan onder druk vanwege dalende prijzen van Fair Trade producten (is dat iemand opgevallen?)
- de kosten van de organisatie rijzen de pan uit (niet zo fair, want die moeten zo laag mogelijk blijven, het gaat er immers om dat geld van Noord naar Zuid te krijgen en niet om het hier te verbrassen)
- de marge verdwijnt in de zakken van de supermarkten die hun schapruimte te duur verkopen en alleen maar goede sier maken met fair trade
Wie weet hier meer over?
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
FairTrade in de Supermarkt.
Als je van een 'haat-liefde'-relatie spreekt, dan iser dit éénvoor de boekjes. In België betaalt men, bij mijn weten, niet voor de schapruimte als Fairtrade-leverancier.
In België zijn de Wereldwinkels de meer dominante speler op het terrein. Dat is een vrijwilligersbeweging. Ookal groeit de druk om commercieel "door te breken" daar ook, het is toch vooral een politieke beweging en dat zorgt voor een tragere, meer ideologisch ingebedde groei. In Nederland heb je die vrijwilligerscontrole niet. En de verkoopsjongens daar nemen hun wensen wat snel voor werkelijkheid, denk ik.
Hieronder wat meer over de situatie in Vlaanderen.
http://www.befair.be/nl/articles/www-befair-be/de-week/2006/evol-ventes-nl.cfm
En cijfers van Oxfam Fairtrade:
http://www.oww.be/cijfers
Professor De Pelsmacker onderzocht samen met collega's van andere Belgische universiteiten hoe consumenten op een meer duurzame manier kunnen gaan verbruiken:
"In die zin is Oxfam erg goed bezig. Het is een gereputeerd internationaal merk dat je in alle grote distributieketens terugvindt", illustreert De Pelsmacker. Voor de wereldwinkels en labels als Max Havelaar ziet De Pelsmacker minder groeipotentieel. (belga/dm)"