De 8 deelnemende Coop-filialen zijn gevestigd in buurten waar relatief veel mensen een ongezonde leefstijl hebben, schrijft het
AD.

Het is een uniek experiment, omdat supermarkten hevig op prijs concurreren en hun marges flinterdun zijn. Coop riskeert dan ook in 8 van zijn 314 winkels een lagere marge. Het gaat om 2,5% van de winkels. De totale gemiddelde bottomline winst van supermarkten ligt rond die koers.

De pilot-supermarkten zijn zo ingericht dat de klanten onbewust gestuurd worden naar de gezondere keuze. Die manipulatietechniek heet in de gedragspsychologie ‘nudgen’.

Tijdens het experiment staan de gezonde producten op ooghoogte en vervangen gezonde snacks de ongezonde snacks bij de kassa. De onderzoekers mogen bovendien wekelijks prijzen van ongezonde producten verhogen en van gezonde producten verlagen. “We maken de ongezondere kazen iets duurder en de gezondere iets goedkoper,” zegt onderzoeker Josine Stuber. De gezonde producten krijgen een duimpje of smiley om extra op te vallen.

De deelnemende Coop-filialen zijn nog op zoek naar 115 klanten die minimaal de helft van hun weekboodschappen bij die winkel halen. De aankopen, het eetgedrag en de gezondheid van de deelnemers worden een jaar lang bijgehouden door metingen van hun bloeddruk, buikomvang en cholesterol. De onderzoekers denken dat hun aanpassingen een gezonder aankooppatroon opleveren. Of dat ook echt zo is, zal blijken uit hun resultaten.
Dit artikel afdrukken