Gaan klanten gezonder eten als hun supermarkt ongezond eten duurder maakt? Dat kun je alleen maar in de praktijk ontdekken. Onderzoekers van het Amsterdamse UMC mogen daarom het komende jaar in 8 Coop-filialen spelen met de prijzen en de schapinrichting.
De 8 deelnemende Coop-filialen zijn gevestigd in buurten waar relatief veel mensen een ongezonde leefstijl hebben, schrijft het
AD.
Het is een uniek experiment, omdat supermarkten hevig op prijs concurreren en hun marges flinterdun zijn. Coop riskeert dan ook in 8 van zijn 314 winkels een lagere marge. Het gaat om 2,5% van de winkels. De totale gemiddelde bottomline winst van supermarkten ligt rond die koers.
De pilot-supermarkten zijn zo ingericht dat de klanten onbewust gestuurd worden naar de gezondere keuze. Die manipulatietechniek heet in de gedragspsychologie ‘nudgen’.
Tijdens het experiment staan de gezonde producten op ooghoogte en vervangen gezonde snacks de ongezonde snacks bij de kassa. De onderzoekers mogen bovendien wekelijks prijzen van ongezonde producten verhogen en van gezonde producten verlagen. “We maken de ongezondere kazen iets duurder en de gezondere iets goedkoper,” zegt onderzoeker Josine Stuber. De gezonde producten krijgen een duimpje of smiley om extra op te vallen.
De deelnemende Coop-filialen zijn nog op zoek naar 115 klanten die minimaal de helft van hun weekboodschappen bij die winkel halen. De aankopen, het eetgedrag en de gezondheid van de deelnemers worden een jaar lang bijgehouden door metingen van hun bloeddruk, buikomvang en cholesterol. De onderzoekers denken dat hun aanpassingen een gezonder aankooppatroon opleveren. Of dat ook echt zo is, zal blijken uit hun resultaten.
Dit artikel afdrukken
AD.
Het is een uniek experiment, omdat supermarkten hevig op prijs concurreren en hun marges flinterdun zijn. Coop riskeert dan ook in 8 van zijn 314 winkels een lagere marge. Het gaat om 2,5% van de winkels. De totale gemiddelde bottomline winst van supermarkten ligt rond die koers.
De pilot-supermarkten zijn zo ingericht dat de klanten onbewust gestuurd worden naar de gezondere keuze. Die manipulatietechniek heet in de gedragspsychologie ‘nudgen’.
Tijdens het experiment staan de gezonde producten op ooghoogte en vervangen gezonde snacks de ongezonde snacks bij de kassa. De onderzoekers mogen bovendien wekelijks prijzen van ongezonde producten verhogen en van gezonde producten verlagen. “We maken de ongezondere kazen iets duurder en de gezondere iets goedkoper,” zegt onderzoeker Josine Stuber. De gezonde producten krijgen een duimpje of smiley om extra op te vallen.
De deelnemende Coop-filialen zijn nog op zoek naar 115 klanten die minimaal de helft van hun weekboodschappen bij die winkel halen. De aankopen, het eetgedrag en de gezondheid van de deelnemers worden een jaar lang bijgehouden door metingen van hun bloeddruk, buikomvang en cholesterol. De onderzoekers denken dat hun aanpassingen een gezonder aankooppatroon opleveren. Of dat ook echt zo is, zal blijken uit hun resultaten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dat snap ik. Weten jullie dan iets over het rendement van het schap met de interventies en de situatie zonder deze interventies. Of simpel gezegd: werd er meer winst gemaakt?
Jan Peter, de franchisenemer wil aansluiten bij het advies van het hoofdkantoor. Wij beraden ons nu over een vervolg dus over de vraag hoe we met relevante (keten) partners deze pilot naar een hoger plan kunnen krijgen
José, nu ben ik heel benieuwd op de twee Coops ermee doorgegaan zijn. Misschien kan je vertellen wat zij van het onderzoek vonden.
In Gelderland hebben we in twee Coop Winkels een mooi experiment gedaan rondom de vraag hoe je biologische melk een betere positie in het schap te geven. Een combinatie van interventies leverde verrassend hoge positieve verkoopresultaten op. Zie artikel in biojournaal https://www.biojournaal.nl/article/9286089/verkoop-biologische-melk-relatief-gemakkelijk-te-stimuleren/
Petra, je hebt gelijk en ook ik heb nog duizend vragen, maar
"De onderzoekers denken dat hun aanpassingen een gezonder aankooppatroon opleveren. Of dat ook echt zo is, zal blijken uit hun resultaten"
Geef ze de kans en als het niet werkt weten we dat tenminste.