Een onderzoek van the Institute for Operations Research and the Management Sciences (INFORMS) laat zien dat kleine prijsverhogingen er al toe kunnen leiden dat mensen met een laag inkomen gezondere eetkeuzes maken.

Gedurende zes jaar volgden de onderzoekers in ruim 1.700 Amerikaanse supermarkten het koopgedrag van consumenten. Ze keken met name naar de verkoop van melk, waarvan de prijs varieert afhankelijk van de locatie en het beleid van de supermarkt met betrekking tot de relatie tussen de prijs en het vetgehalte in de melk.

Prijsvariatie
In supermarkten die de prijs van de melk niet laten afhangen van het vetgehalte, verkozen consumenten volle melk boven varianten met minder vet. Dit gold met name voor mensen uit gebieden met lage inkomens; het marktaandeel van volle melk is 52% in deze gebieden, ten opzichte van 25% in gebieden met hogere inkomens.

Over het algemeen wordt aangenomen dat een prijsverhoging van 20-50% nodig is om een verschil te kunnen maken. Deze studie laat zien dat een prijsverschil van 5-10% al voldoende is
In supermarkten waar de prijs van de volle melk hoger is, verschoof koopgedrag duidelijk naar magerder varianten. Dat bleek zelfs het geval als het prijsverschil maar 5% is. Dergelijke verschuivingen waren vooral duidelijk zichtbaar in gebieden met lage inkomens.

Klein prijsverschil
Een belangrijke factor in dit onderzoek is dat de prijs niet afhangt van demografische factoren of concurrentie. Onderzoeker Kanishka Misra van de University of Michigan: “Door de manier waarop de melkprijs in de VS wordt vastgesteld, hebben we een quasi-experimentele studie uit kunnen voeren met een representatieve groep consumenten in de ‘echte wereld’. Zo kunnen we zien wat een potentiële fat-tax op de lange termijn zou doen.” Mede-onderzoeker Vishal Singh van de New York University voegt hieraan toe dat “er over het algemeen wordt aangenomen dat een prijsverhoging van 20-50% nodig is om een verschil te kunnen maken. Deze studie laat zien dat een prijsverschil van 5-10% al voldoende is en vooral effect heeft op een van de belangrijkste doelgroepen.”

De onderzoekers pleiten voor het selectief invoeren van prijsverhogingen binnen een bepaalde categorie, dus de ongezonde variant duurder maken. Dit zou beter werken dan mensen aanbevelen een bepaalde categorie voeding helemaal niet meer te eten.

Fotocredits: Milk Aisle, Wikimedia
Dit artikel afdrukken