“Veel drinkpakjes zijn vooral suikerwater met een paar druppeltjes ‘excuussap’,” meldt voedselwaakhond foodwatch nog maar eens op grond van eigen onderzoek. Het ‘gezonde imago’ van fruit blijkt dé verkooptruc voor de drinkpakjesfabrikanten. Maar ook sap bevat veel suiker.

Vorige maand onderzocht foodwatch een kleine 180 drinkpakjes bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus. Van die pakjes hadden er 136 een fruitsoort in de naam (78%). Vervolgens selecteerde foodwatch de sappen, nectars en vruchten(fris)dranken en hielden zo 80 vruchtendrinkpakjes over (zuiveldrankjes deden verder niet mee). In 16 van die vruchtendrinkpakjes (20%) zat maximaal 1% van de in de naam vermelde vrucht. In 46 drinkpakjes (58%) zat 20% of minder aan vruchtensap. Volgens de Nederlandse wet mogen alleen dranken die voor 100% uit vruchtensap bestaan sap heten, voor nectar geldt een minimumpercentage van 25%. Alle dranken moeten op de verpakking de hoeveelheid sap en de gebruikte vruchtensoort (het ‘lok’-ingrediënt) hebben staan, het zogeheten kwidden.
foodwatch maakt zich al jaren druk om misleidende etiketten; recent startte de organisatie een nieuwe e-mailcampagne.
Foodwatch - Nauwelijks vruchten in vruchtendrinkpakjes voor kinderen
Reageer
  • Deel
Druk af