Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


De omzet kwam uit op €51 miljard en de nettowinst op €9,8 miljard. De winst en autonome omzetgroei vallen nog iets hoger uit dan analisten hadden verwacht, schrijft het Financieele Dagblad.

De per 1 januari aangetreden topman Alan Jope waarschuwde bij de presentatie van de jaarcijfers dat de "marktomstandigheden het komende jaar opnieuw uitdagend zullen zijn." Hij verwacht desondanks dat de autonome omzetgroei ook komend jaar tussen de 3 en 4% zal uitkomen. De uitdagingen zitten in afnemend consumentenvertrouwen in opkomende markten, economische recessies en hyperinflatie zoals in Latijns-Amerika en toenemende concurrentie, bijvoorbeeld op die succesvolle ijsmarkt.

Paul Polman, die gedurende 10 jaar aan het roer stond, maakte Unilever bijna synoniem met duurzaamheid en liet zich daar ook op afrekenen. Wat hij deed was toeleveringsketens aan zijn bedrijf binden door het stellen van eisen aan hun productiemanieren.

Wat staat Jope te wachten? De NRC somt het puntsgewijs op. Aandeelhouders hebben weer macht gekregen bij Unilever (Polman probeerde de beurs wat meer buitenspel te zetten; Unilever werd daardoor bijna overgenomen). Het bedrijf moet inspelen op veranderende consumentenvoorkeuren en minder merkentrouw. Unilever moet leren omgaan met verschuivingen in de samenstelling van de wereldbevolking. Ook op kapitaalmarkt - de beurs - moet het iets leren: omgaan met het verlies van zijn dubbele nationaliteit ondanks de vorig jaar geschrapte verhuisplannen naar Nederland.

Duurzaam om te kunnen blijven verkopen
Het bedrijf moet vooral door, klinkt door in de krant, met duurzaamheid. "Polman liet zien dat duurzaamheid en winstgevendheid hand in hand kunnen gaan”, zegt bijvoorbeeld Karlijn van Lierop, hoofd maatschappelijk verantwoord beleggen bij pensioenuitvoerder MN. Niet alleen omdat duurzamere merken zoals Ben & Jerry's harder groeien dan 'gewone' merken. Maar ook omdat duurzaamheid van belang is voor de planeet, én voor Unilever zelf. "Zeker voor een bedrijf dat deels afhankelijk is van agrarische producten is bijvoorbeeld waterschaarste een groot risico.”
Dit artikel afdrukken