In het tweede kwartaal van 2024 steeg de omzet in de detailhandel als totaal met 1,2% vergeleken met de dezelfde periode een jaar eerder, meldt het CBS. Het verkoopvolume - de hoeveelheid verkochte producten - nam met 1,3% toe. De omzetstijging is te danken aan het feit dat we afgelopen kwartaal méér producten hebben gekocht, want de verkoopprijzen waren gemiddeld vrijwel gelijk aan een jaar geleden (-0,1%).
Voor de winkels in voeding en genotmiddelen zag het beeld er anders uit. De supermarkten zagen hun omzet 0,9% dalen vergeleken met een jaar eerder, terwijl het verkoopvolume een daling van 3,6% liet zien. Opvallend was dat speciaalzaken, zoals kaaswinkels en slagerijen, wel een omzet- en volumestijging boekten, van respectievelijk 3,4% en 0,2%. Aangezien de supermarkten zo'n 90% marktaandeel hebben, valt de stijging bij de speciaalzaken daar tegen weg. Op het gebied van voeding laten de cijfers ijskoud zien dat consumenten besparen op hun dagelijkse boodschappen. Geen wonder dus dat Jumbo probeert klanten van Albert Heijn te lokken om meer mensen in de winkel te krijgen.
Ten tijde van de coronapandemie zagen de speciaalzaken een spectaculaire toename van hun verkoopvolumes en wonnen ze marktaandeel terug op de supermarkten. Toen daarna de inflatie hoog opliep, sloeg die trend weer om in het tegendeel: consumenten gingen voor de goedkopere huismerken en aanbiedingen van de supermarkten. Uit de huidige ontwikkeling zou je kunnen afleiden dat consumenten, nu de prijzen stabiliseren op een hoog niveau, de weg naar de speciaalzaken met hun specifiekere aanbod weer teruggevonden lijken te hebben.
In de non-foodsector was er een sterkere omzetgroei van 2,4%, gedreven door een toename in het verkoopvolume van 3,7%. Nederlanders kochten voornamelijk meer producten bij drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en elektronica.
Het CBS meldt verder dat het economisch klimaat onzeker blijft, ondanks de omzetgroei. Het aantal faillissementen in de detailhandel nam toe met 12% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023, hoewel deze toename lager was dan in het bredere bedrijfsleven. Bovendien verwachten veel detailhandelaren een verdere verslechtering van het economisch klimaat in de komende maanden, wat aangeeft dat de sector zich op uitdagende tijden voorbereidt.
Voor de winkels in voeding en genotmiddelen zag het beeld er anders uit. De supermarkten zagen hun omzet 0,9% dalen vergeleken met een jaar eerder, terwijl het verkoopvolume een daling van 3,6% liet zien. Opvallend was dat speciaalzaken, zoals kaaswinkels en slagerijen, wel een omzet- en volumestijging boekten, van respectievelijk 3,4% en 0,2%. Aangezien de supermarkten zo'n 90% marktaandeel hebben, valt de stijging bij de speciaalzaken daar tegen weg. Op het gebied van voeding laten de cijfers ijskoud zien dat consumenten besparen op hun dagelijkse boodschappen. Geen wonder dus dat Jumbo probeert klanten van Albert Heijn te lokken om meer mensen in de winkel te krijgen.
Ten tijde van de coronapandemie zagen de speciaalzaken een spectaculaire toename van hun verkoopvolumes en wonnen ze marktaandeel terug op de supermarkten. Toen daarna de inflatie hoog opliep, sloeg die trend weer om in het tegendeel: consumenten gingen voor de goedkopere huismerken en aanbiedingen van de supermarkten. Uit de huidige ontwikkeling zou je kunnen afleiden dat consumenten, nu de prijzen stabiliseren op een hoog niveau, de weg naar de speciaalzaken met hun specifiekere aanbod weer teruggevonden lijken te hebben.
In de non-foodsector was er een sterkere omzetgroei van 2,4%, gedreven door een toename in het verkoopvolume van 3,7%. Nederlanders kochten voornamelijk meer producten bij drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en elektronica.
Het CBS meldt verder dat het economisch klimaat onzeker blijft, ondanks de omzetgroei. Het aantal faillissementen in de detailhandel nam toe met 12% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023, hoewel deze toename lager was dan in het bredere bedrijfsleven. Bovendien verwachten veel detailhandelaren een verdere verslechtering van het economisch klimaat in de komende maanden, wat aangeeft dat de sector zich op uitdagende tijden voorbereidt.
Even Laurens Sloot gevraagd op Wazzap:
‘Is vooral tabak dat wegvalt, daar zat zo'n 5% van de omzet in tegen 8% bruto marge. Er valt dus 0,4% netto bruto marge weg. Als de prijzen met 0,4% verhoogt worden is het margegat door tabak gedicht.’
Wouter, wij spreken nergens van 'volume van de verkoop' (hoewel dat een correcte term kan zijn).
Wij onderscheiden - net zoals supermarkten en economen - omzet (= geld) en omzetvolume (= de goederen, die je kunt tellen in gewicht of aantal). Dat zie je ook gedefinieerd in de tweede regel van de tekst.
Wat je ziet is dat het volume (= de fysieke goederen) is gedaald. We gaan met minder volle tassen naar huis als we langs de kassa zijn geweest. Die tassen zijn evenwel duurder (= geld van je rekening via je pasje) dan in 2021 toen de inval in Oekraïne begon.
#1 Karel heeft het goed begrepen: we kopen minder, maar betalen veel meer voor wat we kopen. En voor wie dat nog niet begrepen had: supermarkten hebben hun winsten ook al zien dalen omdat ze hun duurdere inkoop voor te groot deel niet doorberekenen aan hun klanten, maar dat volgens Laurens Sloot wel zouden moeten doen (en hij heeft gelijk, zeg ik erbij).
En ja: ze kopen meer huismerken en gaan voor de luxe momenten dan ook maar weer naar een aparte winkel. Dat laatste concludeert het CBS. Het eerste horen we straks weer van bureau's als GfK en Circana.
Omzet en volume. Dan heb je 'het volume van de omzet' en het 'verkoopvolume'.
Redactie, wat bedoelt u toch allemaal?
Begrijp en lees ik het artikel nu goed en precies? Het verkoopvolume van supermarkten is veel meer gedaald dan het volume van de omzet. Dat betekent toch dat verkoop in aantal artikelen sterk is gedaald of sterke verschuivingen in soorten artikelen? Gezien aantal inwoners in Nederland ook weer is gegroeid vraag ik me af welke dagelijkse artikelen de consument nu mogelijk veel minder is gaan inkopen bij de supermarkten. Veel minder dure A-merken en veel meer vervangende huismerken?
Een voorbeeld. Zijn de consumenten bij de supermarkten nu minder kilo's kaas aan het kopen of minder kaas van A-merken en meer kaas in de aanbiedingen of dezelfde kilo's in vorm van meer grote stukken kaas in plaats van plakjes kaas? Kopen ze nu hun kaas in op de markten of in de supermarkt in het buitenland?