De omzet van supermarkten in Nederland is januari met 2.6% gestegen ten opzichte van dezelfde maand het jaar ervoor. De omzetgroei is vooral te verklaren door een stijging van de gemiddelde waarde per kassabon. Die bedroeg vorige maand 22,45 euro, een stijging van 1.7% ten opzichte van januari 2014 (22,09 euro).

Alle weken in januari lieten een omzetgroei zien, maar week 1 (+7.0%) en week 5 (+3.8%) sorteerden het meeste effect op de eindscore.

Hoewel de totale omzet van Nederlandse supermarkten in 2014 met 0.1% daalde ten opzichte van 2013, zagen we in het laatse kwartaal van vorig jaar een stijging van 0.4%. Deze groei lijkt sterk door te zetten in januari 2015. Dat meldt marktonderzoeksbureau GFK.

Opmerkelijk
De groei is opmerkelijk omdat het marktaandeel van klassieke supermarkten terrein leek te verliezen aan nieuwkomers als Marqt, Ekoplaza en gedeeltelijke concurrenten als Action (die buiten deze telling zijn gehouden). Aangezien inflatie geen verklaring is voor de grotere uitgaven die consumenten bij supers doen, kan de stijging gezien worden als:
1. het effect van minder aanbiedingen, zodat de prijzen zijn gestegen (die voor alle supers nadelig zijn omdat ze de winst onder druk zetten)
2. een terugkeer van het publiek naar de supermarkt (terugkeer van weggelopen omzet)

In zijn kwartaalcijfers komt GfK in april met nadere cijfers die wat meer licht laten schijnen op de mogelijke varianten 1 of 2.

Fotocredits: Frisdrankschap duke.roul
Dit artikel afdrukken