In tien jaar tijd wist de Duitse discounter Lidl zijn omzet ruim te verdubbelen. Sinds 2012 groeit de omzet jaarlijks met tenminste €4 miljard. Mogelijk doorbreekt Lidl dit jaar wereldwijd de omzetgrens van €80 miljard, schrijft het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung.

Opvallend is dat de verdubbeling niet gepaard gaat met een even snelle groei in het aantal filialen. Dat nam 'maar' toe van 9.000 naar 10.500 in 10 jaar, nog geen 17%. De groei in omzet overtrof dus bijna 6 keer die in aantal winkels.

Het vergroten van de vestigingen en vooral het uitbreiden van het assortiment - denk aan het succes van het luxe Delicieux-feestdagenaanbod dat liefhebbers uit alle lagen van de bevolking naar de Lidl lokt - blijken de motor achter de omzetgroei.

Lidl haalt twee derde van de omzet uit het buitenland. In eigen land blijft het rendement steken op 2,5 à 3%. Dat is mogelijk de reden dat deze week topman Jesper Højer plotseling opstapte. In sommige buitenlanden zou het rendement boven de 5% liggen; dat is mede het gevolg van de omzetstijging waar slechts een beperkte winkelgroei voor nodig was.

Ook in Nederland groeide Lidl de afgelopen 10 jaar snel: van een marktaandeel van minder dan 5% naar 10,9% nu. Eveneens een (ruime) verdubbeling.
Distrifood - Wereldwijde omzet Lidl in tien jaar verdubbeld
Reageer
  • Deel
Druk af