Jarenlang proberen diepvriesfabrikanten hun omzet in Nederland te vergroten. Het lukte steeds maar mondjesmaat. Corona brengt daar verandering in. Vooral ijs, snacks, aardappelproducten, groenten en vleesvervangers zijn populair.

Onderzoeksbureau Nielsen stelde vast dat diepvries totaal, inclusief onlineverkopen, met 10,9% groeide procent over de laatste 12 maanden. Binnen 2020 blijkt diepvries met 13,5% te zijn gegroeid binnen het supermarktkanaal. Volgens Brits onderzoek van Dunnhumby Shopper Thoughts koopt een op de drie consumenten door de coronacrisis vaker diepvriesproducten. Door thuiskoken, kopen consumenten minder kant-en-klaar en meer basisingrediënten en maaltijdcomponenten. In diepvries profiteren vooral aardappelproducten en groenten van die trend. Ze groeien met 19,1% en 18,3%. Maar ook de verwencategorieën snack en ijs doen het goed. Ze groeien met 16,6 respectievelijk 15,4%. Dat meldt Distrifood.

In 2017 stelde Foodlog nog vast dat diepvries een verkeerd imago heeft "door de aanwezigheid van de Rotterdamse haven, heel veel versproductie in Nederland en foodies die maar blijven hameren op vers. Vriesvers komt daarom niet verder dan een marktaandeel van 3,5%. En toch horen we in alle duurzaamheids- en gezondheidscampagnes nauwelijks tot niets over betaalbaar, duurzaam en gezond vriesvers."
Distrifood - Corona gamechanger voor diepvriescategorie - Distrifood
  • Deel
Druk af